KURSPLAN Handledarutbildning för VFU-lärare 7,5 Högskolepoäng Tutorial Training for Classroom-Based Teacher Education Grundnivå, P0037P Version Höst 2011 Lp 1 - Höst 2012 Lp 1Höst 2012 Lp 2 - Vår 2013 Lp 4Höst 2013 Lp 1 - Höst 2013 Lp 2Vår 2014 Lp 3 - Vår 2014 Lp 4Höst 2014 Lp 1 - Vår 2015 Lp 4Höst 2015 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2015 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G2F Betygsskala U G VG Ämne Pedagogik Ämnesgrupp (SCB) Pedagogik BehörighetGrundläggande behörighet samt Lärarexamen med pågående anställning.UrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultat Efter genomgången kurs förväntas kursdeltagaren behärska följande tre aspekter av lärarkompetens: Kunskap och förståelse - beskriva skolans och lärarutbildningens uppdrag - beskriva vad ett vetenskapligt förhållningssätt innebär - redogöra för hur kunskap och om olika lärperspektiv bidrar till en medveten handledarroll och en fördjupad förståelse för lärande relaterat till verksamhetsförlagd utbildning Färdighet och förmåga -analysera och problematisera aktuella styr- och policydokument och deras implementering -synliggöra och analysera olika handledningsdilemman och ge goda exempel på handledning i syfte att utveckla den verksamhetsförlagda utbildningen -visa förståelse för och förmåga att tillämpa handledningsprocessens olika delar -visa god förmåga till reflektion och dess betydelse i handledningsprocessen -visa förståelse för och förmåga att tillämpa olika typer av dialogiska verktyg inom handledningsprocessen i verksamhetsförlagd utbildning i syfte att utveckla professionen Värderingsförmåga och förhållningssätt - reflektera över och problematisera hur den vetenskapliga grunden och beprövad erfarenhet påverkar yrkesutövningen och den egna professionsutvecklingen -inta ett kritiskt och etiskt förhållningssätt till dilemman i läraryrket och handledarrollen Kursinnehåll Lärarprofessionen i ett nutida och historiskt perspektiv Handledningsprocessens delar Bedömning av verksamhetsförlagd utbildning Lärande samtal Genomförande Föreläsningar Workshops Grupparbeten Individuella arbeten Litteraturseminarier Examination Individuell skriftlig och muntlig examination ExaminatorElisabeth LundmarkLitteratur. Gäller från Höst 2015 Lp 1 Bergman, S. & Blomqvist, C. (2012). Uppskattande samtalskonst: om att skapa möjligheter i samtalets värld. (3. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (Finns även äldre upplagor) Kernell, L. (2010). Att finna balanser: en bok om undervisningsyrket. (2. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Selander, U. & Selander, S. (2014). Professionell handledning. (3., [utvidgade och rev.] uppl.) Lund: Studentlitteratur. Stone, D., Patton, B. & Heen, S. (2014). Svåra samtal: [hur man pratar om det som betyder mest]. (2. utg.) Stockholm: Ponto pocket. (Finns även äldre upplagor) Ytterligare artiklar kan tillkomma Referenslitteratur Emsheimer, P. & Göhl, I. (2014). Handledning i lärarutbildning: att utforska undervisningssituationer. (3., [rev.] uppl.) Lund: Studentlitteratur. Langelotz, L. (2014). Vad gör en skicklig lärare?: En studie om kollegial handledning som utvecklingspraktik. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Från http://hdl.handle.net/2077/34853 Obligatoriska artiklar Säljö, R. (2003). Föreställningar om lärande och tidsandan. I S. Selander (red.) (2003). Kobran. Nallen och Majjen. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. Valbara artiklar på temat pedagogik, utbildning, demokrati och professionalisering Biesta, G. (2003). Demokrati - ett problem för utbildning eller ett utbildningsproblem. Utbildning & Demokrati: Tidskrift för Didaktik och Utbildningspolitik , Vol.12(1), s. 59-80. Frelin, A. (2013). Att hantera läraryrkets komplexitet(er) – en grund för professionalitet? Utbildning & Demokrati: Tidskrift för Didaktik och Utbildningspolitik, Vol. 22(1), s. 7-27. Hegender, H. (2010). Villkor och praxis: Bedömning av lärarstudenters yrkeskunskaper under verksamhetsförlagd utbildning. Nordic Studies in Education, Vol.30(3), pp.180-197. Ryther, C. (2010). Levande Ordning. Utbildning & Demokrati: Tidskrift för Didaktik och Utbildningspolitik, Vol. 19(3), s. 73-90. Sjöberg, L (2011). Vygotskij goes neoliberal. Den ideala eleven och läraren i lärarutbildningens examinationspraktik. Utbildning & Demokrati: Tidskrift för Didaktik och Utbildningspolitik, Vol. 20(2), s. 49-72. Fler artiklar finns i tidskriften Utbildning & Lärande Temanummer 1/12 Utmaningar och perspektiv på verksamhetsförlagt lärande. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för konst, kommunikation och lärandeProv ProvnrTypHpBetyg 0001Individuell skriftlig inlämning och litteraturseminarium3.0U G VG 0002Individuell muntlig och skriftlig uppgift3.5U G VG 0003Muntlig handledningssekvens1.0U G# Kursplanen fastställdav Christer Wiklund, Prefekt vid institutionen för konst, kommunikation och lärande 2011-03-28Revideradav Patrik Häggqvist, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2015-02-13