KURSPLAN Filosofiska samtal med barn II 7,5 högskolepoäng Philosophical dialogue with children, II Grundnivå, P0065P Version Höst 2018 Lp 1 - Vår 2019 Lp 4Höst 2019 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2019 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1N Betygskala U G VG * Ämne Pedagogik Ämnesgrupp (SCB) Pedagogik Ingår i huvudområde Pedagogik BehörighetGrundläggande behörighet samt F0016P (7,5 hp) eller motsvarande.UrvalUrvalet grundas på betyg och högskoleprovMål/Förväntat studieresultat Kunskap och förståelse Efter avslutad kurs förväntas den studerande ha kunskap om: • metoder för att bedriva filosofiska samtal, • undersökningsverktyg för att studera, utvärdera och utveckla samtalsledarskap. Färdighet och förmåga Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna: • delta på ett kvalificerat sätt i filosofiska samtal, • leda filosofiska samtal på ett metodologiskt underbyggt sätt, • tillämpa verktyg för att vidareutveckla sitt och andras samtalsledarskap. Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna: • systematiskt värdera och utveckla filosofiska samtal, • utvärdera och bedöma sitt och andras samtalsledarskap.Kursinnehåll • Metoder och undersökningsverktyg för att studera, utvärdera och utveckla samtalsledarskap. • Praktiserande av filosofiska samtal. • Teori och empirisk forskning inom fältet.Genomförande Kursen är helt internetbaserad och består av självständiga studier samt ett fåtal internetbaserade schemalagda träffar. Tider väljs i samråd med lärare i kursens början, med strävan efter att hitta tider som passar deltagarna så mycket som möjligt, men inga garantier kan ges. Viss valbarhet finns också, då vissa träffar sker i mindre studiegrupper. Utförligare beskrivning ges i studiehandledningen. Som resurs för kommunikation och lärande används olika digitala verktyg, som exempelvis en webbaserad lärplattform och ett verktyg för distansträffar. Webkamera samt hörlurar och mikrofon är ett krav för deltagande i vissa moment.Examination Kursens mål examineras genom skriftliga inlämningar samt deltagande i filosofiska samtal.Övrigt Innehåll och genomförande beskrivs utförligt i kursrummet i Canvas där även examinationer och betygskriterier förtydligas.ExaminatorYlva BackmanLitteratur. Gäller från Höst 2018 Lp 1 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A. (2012). Vetenskapliga tankeverktyg. Lund: Studentlitteratur. Lipman, M., Sharp, A. M. & Oscanyan, F. S. (1980). Philosophy in the classroom [Elektronisk resurs]. Philadelphia: Temple University Press. Reznitskaya, A., & Wilkinson, I. A. G. (2017). The Most Reasonable Answer: Helping Students Build Better Arguments Together. Cambridge, MA: Harvard Education Press. Ytterligare litteratur i form av aktuella artiklar och rapporter tillkommer. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för konst, kommunikation och lärande (KKL)Moduler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0001KursuppgifterU G#3.00ObligatoriskH18 0002InlämningsuppgifterU G VG *4.50ObligatoriskH18 StudiehandledningStudiehandledning finns i lärplattformen Canvas före kursstart. Du som är ny student hittar all information du behöver på www.ltu.se/nystudent. Du som redan studerar vid Luleå tekniska universitet hittar information om kursstart via schema på studentwebben alternativt via kursrummet i lärplattformen. Du når lärplattformen via Mitt LTU.Kursplanen fastställdav Patrik Häggqvist, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2018-02-14Revideradav Patrik Häggqvist, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2019-06-13