KURSPLAN Introduktion till Datorspelsutveckling 7,5 högskolepoäng Introduction to game development Grundnivå, S0005E Version Vår 2016 Lp 3 - Höst 2019 Lp 2Vår 2020 Lp 3 - Tillsvidare Kursplan gäller: Vår 2020 Lp 3 - TillsvidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först.Kursplanen fastställdav Jonny Johansson, HUL SRT 2015-02-16Revideradav Jonny Johansson, HUL SRT 2019-06-13 Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1F Betygskala U G# Ämne Medieteknik Ämnesgrupp (SCB) Datateknik BehörighetGrundläggande behörighet samt grundläggande kunskaper och färdigheter i imperativ programming, t.ex D0009E Introduktion till programmeringUrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultatGenomförandet av projektet ger studenten kunskap i de olika delmomenten i spelutveckling, din egen roll och ansvar i gruppen samt gränssnitten mellan de olika produktionsverktygen och rollerna i teamet. Studenten skall kunna: Med brett kunnande inom området datorspelsutveckling förstå samband på systemnivå, och tillämpa kunskaper i matematik och naturvetenskap för specifika frågeställningar. Modellera, simulera, förutsäga och utvärdera metoder och algoritmer för de komponenter som används i ett datorspel Identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. Vilket visas genom inkludering av nya koncept och lösningar i datorspelet. Planera sitt eget arbete i relation till andra kompetenser och gruppmedlemmar i ett spelutvecklingsprojekt Inse och motivera de etiska och sociala avväganden som görs i spelets innehåll Kunna förklara de olika momenten och dess inbördes relationer och beroenden i ett spelutvecklingsprojekt Kunna redogöra för de idé- och spelbarhetsmässigt viktiga momenten vid produktion av datorspel. KursinnehållIntroduktion till datorspelsutveckling. I kursen arbetar deltagarna i grupp och producerar en avgränsad prototyp till ett datorspel där moment som design. teknik, resursplanering, genomförande och presentation ingår. Kursen genomförs som ett skarpt projekt med designdokument som målstyrning. Genomförandet av projektet ger dig kunskap i de olika delmomenten, din egen roll och ansvar i gruppen samt gränssnitten mellan de olika yrkesrollerna. De tekniska förutsättningarna i form av utvecklingsmiljö och krav på delleveranser presenteras innan kursstart av handledare. Gruppen utarbetar därefter en spelidé som sedan presenteras, jämförs med förutsättningarna och godkänns av kursansvarig vid kursstartGenomförandeFöreläsningar och grupparbete med regelbundna avstämningar med handledare. Offentlig presentation av resultat och genomförande.ExaminationOffentlig presentation av färdigt resultat samt utvärdering av genomförandet och spelbarhet samt kreativitet.ExaminatorPatrik HolmlundÖvergångsbestämmelserKursen S0005E motsvarar kursen s0013dLitteratur. Gäller från Vår 2016 Lp 3 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Utdelat material vid kursstart. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för system- och rymdteknik (SRT)Moduler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0001InlämningsuppgiftU G#5.00ObligatoriskH15 0002Skriftlig rapport med muntlig presentationU G#2.50ObligatoriskH15 StudiehandledningStudiehandledning finns i lärplattformen Canvas före kursstart. Du som är ny student hittar all information du behöver på www.ltu.se/nystudent. Du som redan studerar vid Luleå tekniska universitet hittar information om kursstart via schema på studentwebben alternativt via kursrummet i lärplattformen. Du når lärplattformen via Mitt LTU.