KURSPLAN Specialpedagogik 3 30 högskolepoäng Special Education 3 Grundnivå, S0014P Version Höst 2008 Lp 1 - Vår 2009 Lp 4Höst 2009 Lp 1 - Vår 2010 Lp 4Höst 2010 Lp 1 - Vår 2012 Lp 4Höst 2012 Lp 1 - Höst 2012 Lp 1Höst 2012 Lp 2 - Höst 2012 Lp 2Vår 2013 Lp 3 - Vår 2014 Lp 4Höst 2014 Lp 1 - Vår 2016 Lp 4Höst 2016 Lp 1 - Vår 2018 Lp 4Höst 2018 Lp 1 - Vår 2019 Lp 4Höst 2019 Lp 1 - Vår 2020 Lp 4Höst 2020 Lp 1 - Vår 2021 Lp 4Höst 2021 Lp 1 - Vår 2022 Lp 4Höst 2022 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2021 Lp 1 - Vår 2022 Lp 4Vald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G2E Betygsskala U G VG * Ämne Specialpedagogik Ämnesgrupp (SCB) Pedagogik Ingår i huvudområde Specialpedagogik BehörighetGrundläggande behörighet samt Specialpedagogik A och specialpedagogik B eller motsvarande kunskaper.UrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultat Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna: Kunskap och förståelse • redogöra för vetenskapsteoretiska resonemang, tillämpbara metoder och etiska överväganden i en specialpedagogisk fördjupning Färdighet och förmåga • analysera jämlikhet och mångkulturalitet med utgångspunkt i ett makt- och delaktighetsperspektiv • visa fördjupad förmåga att tillämpa olika teoretiska analysverktyg • visa färdighet och förmåga att tillämpa olika metodologiska överväganden i relation till eget valt problemområde • självständigt genomföra, presentera ett vetenskapligt arbete inom det specialpedagogiska forskningsfältet Värderingsförmåga och förhållningssätt • självständigt kritiskt granska och opponera på ett av annan/andra kursdeltagare genomfört vetenskapligt arbete • argumentera och problematisera de val som gjorts under processen av det självständiga vetenskapliga arbetet • iaktta och tillämpa etiska överväganden under hela forskningsprocessen med det självständiga vetenskapliga arbetet Kursinnehåll MOMENT 1: Metodologiska överväganden inom det specialpedagogiska forskningsfältet. I två delmoment om vardera 7,5 hp problematiseras olika teoretiska perspektiv och metodologiska överväganden. Jämlikhet, mångkulturalitet, identitet och inkluderande utbildningssystem studeras med utgångspunkt i ett makt- och delaktighetsperspektiv. Etiska perspektiv beaktas såväl inom själva forskningsprocessen som i relation till det specialpedagogiska området. MOMENT 2: Uppsatsarbete inom det valda specialpedagogiska forskningsfältet, 15 hp. I momentet skall studenten planera, genomföra och skriva ett uppsatsarbete inom det specialpedagogiska forskningsfältet med fokus på forskningsfronten inom området. Studenten skall även granska vetenskapliga arbeten inom det specialpedagogiska området.Genomförande Kursens undervisningsspråk samt undervisningsform anges för varje kurstillfälle och framgår av kurssidan på Luleå tekniska universitets hemsida. Kursen ges som distanskurs med två obligatoriska träffar på campus i Luleå (1-2 dagar/tillfälle), en träff i början av kursen och en träff i slutet av kursen. Under kursen används en webbaserad lärplattform, vilket förutsätter att kursdeltagarna har tillgång till dator, headset (mikrofon och hörlurar) och internet. I kursen ges tillfällen till att reflektera över egna erfarenheter och förhållningssätt samt att analysera och bearbeta egna attityder, värderingar och normer i relation till kurslitteratur. Kursens arbetssätt förutsätter aktivt deltagande i samtliga moment. Kursens undervisningsspråk samt undervisningsform anges för varje kurstillfälle och framgår av kurssidan på Luleå tekniska universitets hemsida.Examination Om det finns beslut om särskilt pedagogiskt stöd, i enlighet med Riktlinjen Studentens rättigheter och skyldigheter vid Luleå tekniska universitet, finns möjlighet till anpassad eller alternativ examinationsform. Moment 1 examineras genom muntlig och skriftlig examination. Moment 2: Examinationen sker i form av att studenten färdigställer en skriftlig vetenskaplig rapport. Förutom den skrivna rapporten skall studenten såväl försvara det egna arbetet som opponera på ett annat arbete vid ett offentligt seminarium. Om det finns beslut om särskilt pedagogiskt stöd, i enlighet med Riktlinjen Studentens rättigheter och skyldigheter vid Luleå tekniska universitet, finns möjlighet till anpassad eller alternativ examinationsform. Övrigt Den som ej har registrerat sig kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.ExaminatorÅsa GardelliLitteratur. Gäller från Höst 2020 Lp 1 Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser. Stockholm: Studentlitteratur. Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A. (2012). Vetenskapliga tankeverktyg. Lund: Studentlitteratur. Codex. Regler och riktlinjer för humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf Ortiz, L. & Sjölund, A. (2015). Motiverande samtal vid autism och adhd. Stockholm: Natur och Kultur. Sahlberg, P. & Hargreaves, A. (2011). Finnish lessons: what can the world learn from educational change in Finland?. New York: Teachers College Press.ellerSahlberg,P. (2012). Lärdomar från den finska skolan. Lund: Studentlitteratur. Stier, J. (senaste upplagan). ” Identitet- Ett socialpsykologiskt perspektiv. ” Stockholm: Studentlitteratur Svenska Unescorådet (2006). Salamancadeklarationen. http://web.archive.org/web/20070715041848/http://www.unesco-sweden.org/informationsmaterial/pdf/Salamanca%2007.pdf Ytterligare litteratur med relevans för examensarbetet väljs i samråd med handledaren. Valfria avhandlingar väljs i samråd med kursledningen. Referenslitteratur Kristiansen, K., Vehmas, S. & Shakespeare, T. (red.) (2008). Arguing about disability: philosophical perspectives. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsa, lärande och teknikModuler KodBenämningBetygsskalaHpTillståndGäller frånTitel 0002Moment 2 Skriftlig vetenskaplig rapport/examensarbeteU G VG *15.00ObligatoriskH08 0003Moment 1 Muntlig och skriftlig examinationU G VG *7.50ObligatoriskH10 0004Moment 1 Skriftlig examinationU G VG *7.50ObligatoriskH10 Riktlinjer Riktlinjer för självständigt arbete (examensarbete) » Kursplanen fastställdav Institutionen för pedagogik och lärande 2007-12-17Revideradav Anna Öqvist, biträdande huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för hälsa, lärande och teknik avd Pedagogik, språk och ämnesdidaktik 2021-02-10