KURSPLAN Svenska 5 för ämneslärare i gymnasieskolan 15 högskolepoäng Swedish 5 for Teachers at High School Grundnivå, S0041P Version Höst 2014 Lp 1 - Vår 2015 Lp 4Höst 2015 Lp 1 - Höst 2016 Lp 2Vår 2017 Lp 3 - Vår 2017 Lp 3Vår 2017 Lp 4 - Vår 2017 Lp 4Höst 2017 Lp 1 - Höst 2018 Lp 2Vår 2019 Lp 3 - Vår 2019 Lp 3Vår 2019 Lp 4 - Höst 2019 Lp 2Vår 2020 Lp 3 - Vår 2020 Lp 3Vår 2020 Lp 4 - Höst 2021 Lp 2Vår 2022 Lp 3 - Höst 2022 Lp 2Vår 2023 Lp 3 - Tills vidare Kursplan gäller: Vår 2022 Lp 3 - Höst 2022 Lp 2Vald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G2F Betygsskala U G VG * Ämne Svenska Ämnesgrupp (SCB) Svenska/nordiska språk BehörighetGrundläggande behörighet samt Svenska 4 för ämneslärare i gymnasiet (S0038P, 15 hp) eller Svenska för ämneslärare i gymnasieskolan 4 (S0056P, 15 hp) eller motsvarande.UrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultat Efter avslutad kurs ska studenten kunna beskriva relationen mellan språk och samhälle analysera individers och gruppers språkliga identitet och språkutveckling i en flerspråkig miljö redogöra för språkets betydelse för lärande kombinera olika semiotiska resurser i kommunikationssituationer samt analysera den egna kommunikationenKursinnehåll Moment 1: Språk och samhälle, 7,5hp Individers och gruppers språkutveckling och språkanvändning. Flerspråkighet ur ett didaktiskt perspektiv. Språklig variation. Lekter. Minoritetsspråk. Språkkontakt. Tal- och skriftspråk. Attityder till språk. Språkpolitik. Moment 2: Språk i bruk I, 7,5hp Lärares bruk av semiotiska resurser. Ny kommunikationsteknik. Kommunikativ design. Språk och lärande. Samhällets krav på språkkunskaper.Genomförande Kursens undervisningsspråk samt undervisningsform anges för varje kurstillfälle och framgår av kurssidan på Luleå tekniska universitets hemsida. Undervisningen består av föreläsningar, litteraturseminarier, lektioner med övningar samt enskilda och gruppvisa fördjupningar. Kursens undervisningsspråk samt undervisningsform anges för varje kurstillfälle och framgår av kurssidan på Luleå tekniska universitets hemsida.Examination Om det finns beslut om särskilt pedagogiskt stöd, i enlighet med Riktlinjen Studentens rättigheter och skyldigheter vid Luleå tekniska universitet, finns möjlighet till anpassad eller alternativ examinationsform. Moment 1 examineras i tre delar: en skriftlig essäuppgift motsvarande 2,5 hp, en skriftlig analysuppgift motsvarande 3,0 hp samt en muntlig presentation motsvarande 2,0 hp Moment 2 examineras i två delar: en multimodal presentation motsvarande 4.5 hp och en skriftlig analysuppgift 3,0 hp. Samtliga examinationer bedöms individuellt. Om det finns beslut om särskilt pedagogiskt stöd, i enlighet med Riktlinjen Studentens rättigheter och skyldigheter vid Luleå tekniska universitet, finns möjlighet till anpassad eller alternativ examinationsform. ExaminatorStefan LundströmLitteratur. Gäller från Vår 2020 Lp 4 Moment 1 Edlund, Ann-Catrine, Erson, Eva & Milles, Karin (2007). Språk och kön. Stockholm: Norstedts akademiska förlag. Einarsson, Jan (2009). Språksociologi. Lund: Studentlitteratur.Kolu, Jaana (2011). Språkkontaktsdrag i Haparandaungdomars muntliga och skriftliga kommunikation. I: Ann-Catrin. Edlund & Ingmarie Mellenius (Red.) Svenskans beskrivning 31. S. 161–169. Umeå: Umeå universitet. Tillgänglig online på http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:457680/FULLTEXT01.pdfStroud, Christopher (2013). Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp. I: Kenneth Hyltestam & Inger Lindberg (red.) Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. S. 313–342. Lund: Studentlitteratur. Moment 2 Bellander, Therese (2014). ”Digitalt språkbruk – Vad är det?”. I: Boglind, Ann, Holmberg, Per & Nordenstam, Anna (red.). Möteplatser – texter för svenskämnet. Lund: Studentlitteratur.Björkvall, Anders (2009). Den visuella texten. Multimodal analys i praktiken. Stockholm: Hallgren & Fallgren. Dunkels, Elza & Lindgren, Simon (red.). Interaktiva medier och lärandemiljöer. Malmö: Gleerups.Krogh, Ellen (2014). ”Overgangen fra grundskole til gymnasium”. I: Andersson, Peter, Holmberg, Per, Lyngfelt, Anna, Nordenstam, Anna & Widhe, Olle. Mångfaldens möjligheter. Litteratur- och språkdidaktik i Norden.Sandblom, Elisabeth & Lindberg, Ylva (2014). ”Diskursiv mångfald”. ”. I: Andersson, Peter, Holmberg, Per, Lyngfelt, Anna, Nordenstam, Anna & Widhe, Olle. Mångfaldens möjligheter. Litteratur- och språkdidaktik i Norden.Selander, Staffan/Kress, Gunther (2010). Design för lärande – ett multimodalt perspektiv. Stockholm: Norstedts. Österlund, Mia (2014). ”Gränsöverskridande grafiska romaner”. I: Boglind, Ann, Holmberg, Per & Nordenstam, Anna (red.). Möteplatser – texter för svenskämnet. Lund: Studentlitteratur. Sakprosa- och fiktionstexter från olika medier för övningar och examinationsuppgifter meddelas av undervisande lärare. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsa, lärande och teknikModuler KodBenämningBetygsskalaHpTillståndGäller frånTitel 0001Skriftlig essäuppgiftU G VG *2.50ObligatoriskH14 0003Multimodal presentationU G VG *4.50ObligatoriskH14 0004Skriftlig analysuppgiftU G VG *3.00ObligatoriskH14 0005Skriftlig analysuppgiftU G VG *3.00ObligatoriskH16 0006Muntlig presentationU G VG *2.00ObligatoriskH16 Kursplanen fastställdav Monica Johansson, prefekt vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2014-02-14Revideradav Anna Öqvist, biträdande huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för hälsa, lärande och teknik avd Pedagogik, språk och ämnesdidaktik 2021-02-10