KURSPLAN Sjukgymnastik: Ämne, profession och rörelse 7,5 Högskolepoäng Physiotherapy: Subject, Profession and Movement Grundnivå, S0068H Version Höst 2013 Lp 1 - Vår 2014 Lp 4Höst 2014 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2014 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1N Betygskala U G VG Ämne Sjukgymnastik Ämnesgrupp (SCB) Terapi, rehabilitering och kostbehandling BehörighetGrundläggande behörighet + Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Eller: Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17)UrvalBetyg och högskoleprovMål/Förväntat studieresultat Studenten ska efter avslutad kurs kunna: Beskriva centrala modeller för sjukgymnastik, hälsa och rehabilitering samt redogöra för grundläggande vetenskapliga begrepp i relation till sjukgymnastik.Beskriva sjukgymnastikens och yrkesrollens historia.Beskriva villkoren för yrkesutövningen inom olika verksamhetsområden utifrån lagar och förordningar och utifrån samverkan med närliggande professioner.Diskutera etiska frågeställningar med relevans för sjukgymnastik, med utgångspunkt i etiska teorier, Hälso- och sjukvårdslagen samt etiska regler för sjukgymnaster. Redogöra för och tillämpa teorier och begrepp inom motorisk kontroll och inlärning samt kunna redogöra för barnets motoriska utveckling.Analysera kraven på postural kontroll i givna situationer. Kursinnehåll Sjukgymnastik, yrkesroll och grundläggande begrepp - Beskrivning av sjukgymnastik som ämne, vetenskap och profession - Teorier och modeller för sjukgymnastik, hälsa och rehabilitering - Tvärprofessionell samverkan - Sjukgymnastens yrkesansvar enligt Hälso-och sjukvårdslag, Offentlighets- och sekretesslag, Lagen om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område och legitimation Etik - Etiska teorier och centrala etiska begrepp - Diskussion av etiska frågeställningar. Motorisk utveckling, motorisk kontroll och motorisk inlärning - Människans motoriska utveckling med tonvikt på barnets motoriska utveckling - Centrala teorier och begrepp inom motorisk kontroll. - Principer för motorisk inlärning.Genomförande I alla delmoment sker undervisningen i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, och genom genomförande av studieuppgifter. Studentens egna, aktiva kunskapsinhämtande förutsätts. Inom alla moment efterfrågas en kritiskt reflekterande hållning. I momentet Sjukgymnastens yrkesroll görs en tvådagars fältstudie som innebär observation och intervju av en sjukgymnast i sin yrkesutövning. Fältstudieobservationen relateras till teoretiska aspekter på yrkesroll och yrkesutövning och dokumenteras i en skriftlig reflektion. Vidare studeras sjukgymnastens samverkan med andra yrkesgrupper och diskuteras vid ett obligatoriskt seminarium I momentet Etik diskuteras och analyseras etiska frågeställningar i gruppdiskussioner och i seminarier. I momentet Motorisk utveckling, motorisk kontroll och inlärning integreras teoriundervisningen med praktisk tillämpning av teoretiska resonemang och analyser. Vidare genomförs ett grupparbetsuppgift baserad på studier av människans motoriska kontroll med fokus på postural kontroll och inlärning. Grupparbetet presenteras och diskuteras i grupp utifrån olika kriterier vid ett obligatoriskt seminariumExamination Mål 1-3 examineras genom en inlämningsuppgift och ett seminarium Mål 4 examineras genom skriftlig tentamen Mål 5-6 examineras genom inlämningsuppgift, seminarium samt skriftlig tentamen. Betygskriterier anges i studiehandledningen.Övrigt Studiehandledning återfinns i Fronter i aktuellt kursrum. Godkänt kursbetyg för denna kurs utgör särskild behörighet för VFU-kurser.Övergångsbestämmelser Ersätter S0025HExaminatorAnnika NäslundLitteratur. Gäller från Höst 2014 Lp 1 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Collste, G. (2010). Inledning till etiken. (uppl 3). Lund: StudentlitteraturCott CA, Finch E et al. The movement continuum theory of physical therapy. Physiother Can. 1995;47:87–95.Faresjö T & Åkerlind I (red). (2005). Kan man vara sjuk och ändå ha hälsan? Lund: Studentlitteratur. LSR, Legitimerade sjukgymnasters riksförbund, Broberg C, Tyni-Lenné R, (2009) Sjukgymnastik som vetenskap och profession. Olsson H. & Sörensen S. Forskningsprocessen, kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Uppl 3. 2011. Stockholm: Liber.Shumway–Cook, A. & Woollacott, M. (2011). Motor Control – Translating Research into Clinical Practice, 4th ed. Lippincott, Williams & Wilkins. Artiklar och annat kopierat material tillkommer. Tillgänglig i fulltextBroberg, C. & Tyni-Lenné, R. (2010). Sjukgymnastik som vetenskap och profession. Stockholm: Legitimerade sjukgymnasters riksförbund Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsovetenskapProv ProvnrTypHpBetyg 0002Etik, skriftlig tentamen1.5U G VG 0003Yrkesroll och vetenskapliga begrepp, inl uppg, seminarium2.0U G# 0004Mot utveckl, inlärn o kontrl, inluppg, sem, skriftl tentamen4.0U G VG Kursplanen fastställdav Prefekt vid Institution för hälsovetenskap 2013-02-18Revideradav Prefekt vid Inst för hälsovetenskap 2014-02-11