KURSPLAN Fysioterapi: Hälsofrämjande perspektiv från individ till samhälle 7,5 Högskolepoäng Physiotherapy, Health promotion perspective from the individual to society Grundnivå, S0077H Version Höst 2014 Lp 1 - Vår 2015 Lp 4Höst 2015 Lp 1 - Vår 2016 Lp 4Höst 2016 Lp 1 - Vår 2017 Lp 4Höst 2017 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2017 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G2F Betygskala U G VG Ämne Fysioterapi Ämnesgrupp (SCB) Terapi, rehabilitering och kostbehandling BehörighetGrundläggande behörighet samt Grundläggande kunskaper i människans anatomi, fysiologi, sjukdomslära genom människans livsspann, kunskaper i beteendevetenskap inriktad mot fysioterapi/sjukgymnastik samt kunskaper i fysioterapi/sjukgymnastik omfattande 60hp, särskilt avseende hälsofrämjande arbetssätt i fysioterapi/sjukgymnastik.UrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultatDen studerande ska efter genomgången kurs, utifrån vetenskapligt förankring med ett etiskt förhållningssätt, kunna: Redogöra för teoretiskt underlag och stöd i samhälleliga riktlinjer för hälsofrämjande arbetssätt inom fysioterapi på individ-, grupp- och samhällsnivå. Urskilja väsentliga faktorer med positiv och negativ inverkan på människans hälsa avseende barn och ungdomars utveckling, fritid och idrott, arbetsliv och åldrande som är relaterade till fysioterapeutisk teori och praxis. Redogöra för modeller för hälsofrämjande arbetssätt och ge exempel på tillämpningar i fysioterapeutisk intervention och interaktion. Ge exempel på hur informations- och kommunikationsteknologi kan tillämpas i hälsofrämjande arbete Kursinnehåll Teorier, modeller och begrepp inom hälsopromotion och hälsofrämjande arbetssätt, relaterat till fysioterapi Relevanta samhälleliga riktlinjer och policyförklaringar på olika nivåer Hälsofaktorer på populationsnivå relaterade till barn och ungdomars utveckling, fritid och idrott, arbetsliv och åldrande Genusaspekter och centrala aspekter på global hälsa Modeller för intervention och implementering på individ-, grupp- och samhällsnivå E-hälsa och hälsorelaterad implementering av informations- och kommunikationsteknologi GenomförandeLärandet i kursen sker genom föreläsningar, litteraturstudier, grupparbeten, seminarier och utformning av skriftliga rapporter. Inom alla undervisningsformer stimuleras och uppmuntras studenten till problemlösning och till en kritisk reflekterande hållning.Examination Mål 1 och 2 examineras med skriftlig individuell tentamen (prov 0001) Mål 3 och 4 examineras med inlämningsuppgift och seminarium i grupp (prov 0002) Betygsskala U G VG. Kriterier för betyg anges i studiehandledning.ÖvrigtKursen ges på grundnivå. Studiehandledning finns i kursrummet i Canvas.ExaminatorAgneta LarssonLitteratur. Gäller från Höst 2015 Lp 1 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Scriven, A (2013) Ewles & Simnett (2013) Hälsoarbete. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144073088Dean E, m fl (2011). The First Physical Therapy Summit on Global Health: Implications and Recommendations for the 21st century. Physiotherapy theory and practice* Carter m fl Rehabilitation research. Principles and applications. St. Louis, Missouri: Elsevier Saunders. ss 174-192. ISBN: 9781437708400Nutbeam D (2010). Theory in a Nuthell. A practical guide to health promotion theories. McGraw-Hill Medical. ISBN: 9780070278431 Artiklar och annat kopierat material tillkommer.*Litteraturen har använts i tidigare kurser Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsovetenskapProv ProvnrTypHpBetyg 0001Individuell skriftlig tentamen4.5U G VG 0002Inlämningsuppgift och seminarium3.0U G# Kursplanen fastställdav Prefekt vid Inst för hälsovetenskap 2014-02-11Revideradav Prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2017-06-16