KURSPLAN Fysioterapi: Hälsofrämjande arbetssätt 7,5 högskolepoäng Physiotherapy: Health Promoting Practices Grundnivå, S0084H Version Höst 2014 Lp 1 - Vår 2015 Lp 3Vår 2015 Lp 4 - Vår 2015 Lp 4Höst 2015 Lp 1 - Vår 2016 Lp 4Höst 2016 Lp 1 - Vår 2019 Lp 4Höst 2019 Lp 1 - Vår 2022 Lp 4Höst 2022 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2019 Lp 1 - Vår 2022 Lp 4Vald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1N Betygsskala U G VG * Ämne Fysioterapi Ämnesgrupp (SCB) Terapi, rehabilitering och kostbehandling Ingår i huvudområde Fysioterapi BehörighetGrundläggande behörighet + Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Eller: Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17)UrvalUrvalet grundas på betyg och högskoleprovMål/Förväntat studieresultat Den studerande ska efter genomgången kurs, utifrån vetenskapligt förankring med ett etiskt förhållningssätt, kunna: Redogöra för grundläggande begrepp inom epidemiologi och folkhälsovetenskap Redogöra för nationella folkhälsomål samt riktlinjer för hälsofrämjande hälso- och sjukvård Redogöra för vanliga folkhälsoproblem och ge exempel på faktorer av betydelse för deras förekomst samt föreslå åtgärder som kan vara verksamma på individ-, grupp- och samhällsnivå Redogöra för hur människor påverkas av stress och hur stresshanteringsmetoder kan tillämpas på individ- och gruppnivå Tillämpa och motivera strategier för hälsofrämjande samtal utifrån teorier om beteendeförändring och motivation Beskriva och ge exempel på Utvecklings- och förbättringsarbete hur entreprenöriella principer kan användas i hälsofrämjande arbete. Redogöra för och förklara kostråd utifrån kunskaper i näringslära och svenska näringsrekommendationer för grupper med olika behov och folkhälsoproblem. Beskriva de fysiologiska grunderna för massage och dess tillämpning för att främja hälsa samt kunna använda svensk klassisk massage som metod utifrån grundläggande fysioterapeutiska principer. Tillämpa basal kroppskännedom och redogöra för hur egen träning påverkat den egna kroppsuppfattningen. Kursinnehåll Innehåll - Att främja hälsa på individ-, grupp- och samhällsnivå Hälsofrämjande arbetssätt inom fysioterapi Epidemiologi och dess tillämpning inom folkhälsan Folkhälsoproblem, nationella folkhälsomål samt riktlinjer för hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande metoder inom hälso- och sjukvård Perspektiv och begrepp inom hälsofrämjande arbete; holistiskt, salutogenes, empowerment, delaktighet. Villkor för beteendeförändring på individnivå, hälsopedagogik och hälsopedagogiska verktyg för att bevara och förbättra hälsan. Centrala begrepp inom stressteorin Fysiska, psykiska och emotionella stressreaktioner, samt strategier för stresshantering på individ- och gruppnivå. Innehåll - Entreprenörskap i hälsofrämjande arbete Entreprenöriella principer av relevans för hälsofrämjande arbete Utvecklings- och förbättringsarbete Innehåll - Kost Grundläggande näringslära och kostens påverkan på hälsotillståndet Kost ur ett folkhälsoperspektiv Innehåll - Klassisk massage utifrån grundläggande fysioterapeutiska principer Fysiologiska grunder för massagebehandling, indikationer och kontraindikationer Svensk klassisk massage, massagegrepp och tekniker Energibesparande arbetsställningar, etik och bemötande Innehåll - Basal kroppskännedom Teori och praktiska övningar i basal kroppskännedom Genomförande Samtliga kursmoment bygger på egna studier enskilt eller i grupp med studieuppgifter, föreläsningar och seminarier. I momentet Basal kroppskännedom ingår lärarledda övningspass och dagligt eget övande av basal kroppskännedom under längre tid samt dokumentation över hur övandet påverkar den egna kroppsuppfattningen. I momentet Klassisk massage sker undervisningen i form av lärarledda övningspass där teori och praktiska övningar integreras och av eget övande tillsammans med kurskamrater.Examination Mål 1 examineras genom individuell tentamen (nät tentamen) (prov 0007). Mål 2-6 examineras genom en grupparbetsuppgift som redovisas vid ett seminarium, samt genom en individuell rapport och ett seminarium (prov 0002). Mål 7 examineras genom en grupparbetsuppgift som presenteras vid ett seminarium (prov 0003). Mål 8 examineras genom ett praktiskt prov med teoretiska frågor (prov 0004). Mål 9 examineras genom ett seminarium (prov 0005). Kriterier för G och VG anges i studiehandledningen. Övrigt Kursen ges på grundnivå. Studiehandledning finns i kursrummet i Canvas. Godkänt kursbetyg för denna kurs utgör särskild behörighet för VFU-kurser och examensarbete.Övergångsbestämmelser Kursen motsvarar S0074H.ExaminatorKatarina MikaelssonÖvergångsbestämmelserKursen S0084H motsvarar kursen S0074HLitteratur. Gäller från Höst 2019 Lp 1 Abrahamsson, Andersson & Nilsson (red)..(2013). Näringslära för högskolan. Liber AB. Carter, R Ed (2015) Rehabilitation Research Principles And Applications. Elsevier Health Sciences.Faresjö, T& Åkerlind (red).(2005). Kan man vara sjuk och ändå ha hälsan? Frågor om liv, hälsa och etik i tvärvetenskaplig belysning. Lund: Studentlitteratur *Kostenius C. & Lindqvist A-K. (2006). Hälsovägledning- från ord och tanke till handling. Lund: Studentlitteratur.Lindholm., T (2017). Massage för idrott prestation och hälsa. Sisu Idrottsböcker.Lundvik Gyllensten, A., Skoglund, K. & Wulf, I. (2015). Basal kroppskännedom: den levda kroppen. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Nordic Council of Ministers (2012). Nordic Nutrition Recommedations. [Elektronisk resurs] http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:704251/FULLTEXT01.pdfSocialstyrelsen (2015). Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder. [Elektronisk resurs] http://www.socialstyrelsen.se/nationellariktlinjerforsjukdomsforebyggandemetoder/centralarekommendationer/sammanfattning Vetenskapliga artiklar tillkommer. Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart. Sök böcker på biblioteket » Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsovetenskap (HLV)Moduler KodBenämningBetygsskalaHpTillståndGäller frånTitel 0002Hälsofrämjande och entreprenörskap: gruppuppgift,sem,ind rapU G VG *4.30ObligatoriskH14 0003Kost: gruppuppgift och seminariumU G#0.70ObligatoriskH14 0004Massage: praktiskt och teoretiskt provU G#1.00ObligatoriskH14 0006Basal kroppskännedom: seminariumU G#1.00ObligatoriskV16 0007Epidemiologi: individuell nättentamenU G#0.50ObligatoriskH19 Kursplanen fastställdav Prefekt vid Inst för Hälsovetenskap 2014-06-29Revideradav HUL HLV 2019-02-26