KURSPLAN Examensarbete Master Fysioterapi inriktning Ortopedisk manuell terapi 30 högskolepoäng Master thesis in Physiotherapy, orthopedic manual therapy Avancerad nivå, S7031H Version Höst 2015 Lp 1 - Vår 2020 Lp 4Höst 2020 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2020 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Avancerad nivå Fördjupningskod A2E Betygskala U G VG * Ämne Fysioterapi Ämnesgrupp (SCB) Terapi, rehabilitering och kostbehandling Ingår i huvudområde Fysioterapi, Sjukgymnastik BehörighetVetenskaplig metod, avancerad nivå 15 hp (S7022H, prov 5 S7018H, prov 4 S7013H, prov 3,4 S7023H, prov 5,6 S7026H, prov 6 S7027H) eller motsvarande.UrvalUrvalet grundas på 20-285 högskolepoängMål/Förväntat studieresultatEfter avslutad kurs skall studenten självständigt under handledning ha genomfört ett examensarbete i fysioterapi inriktning ortopedisk manuell terapi omfattande 30 hp på avancerad nivå och i samband med detta visat: Förmåga att disponera givna tidsramar för genomförandet av examensarbetet. Brett kunnande inom ämnet fysioterapi och väsentligt fördjupade kunskaper inom examensarbetets specifika delområde samt fördjupad insikt i relevant forsknings- och utvecklingsarbete. Förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap från vetenskapliga studier och teori inom fysioterapi samt närliggande ämnesområden till det egna examensarbetet. Förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera problem och formulera frågeställningar av relevans för ämnet som kan leda till kunskapsutveckling. Förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra datainsamling, analys och presentation av data och andra väsentliga fakta relaterade till examensarbetets problem och frågeställningar. Förmåga att kritiskt och systematiskt syntetisera och värdera resultat och dess bidrag till kunskapen med hänsyn till för examensarbetet relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter. Medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete. Förmåga att skriftligt utarbeta ett vetenskapligt examensarbete och därigenom klart redogöra för och diskutera slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa samt visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar och dess roll i samhället. Förmåga att muntligt klart diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i samband med försvar av det egna arbetet. Förmåga att muntligt klart diskutera slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i samband med opposition på ett annat examensarbete. Kursinnehåll Utformning av projektplan. Genomföra en etisk ansökning för projektarbetet. Genomförande av projektarbete och lösning eller bearbetning av det problem som formulerats. Utformning av vetenskaplig rapport enligt gängse internationell utformningsmall inom ämnet. Försvar av eget examensarbete. Kritiskt granskning och opposition på ett annat examensarbete i kursen. GenomförandeFör kursens genomförande förutsätts att studenten aktivt söker kunskap och löser problem genom ett undersökande och kritiskt reflekterande arbetssätt. Det innebär att studenten tar eget ansvar genom att aktivt medverka till att uppnå kursens mål genom att planera innehåll och tid. Studenten arbetar individuellt. Under kursen följer studenten forskningsprocessen genom att bearbeta litteratur och artiklar, samla in och analysera data för att kunna skrivas fram en vetenskaplig uppsats. Kursens innehåll bearbetas genom handledning, muntliga och skriftliga presentationer för studenter och lärare samt muntliga diskussioner vid seminarier. I kursen ingår även två examinationstillfällen med opponent- och respondentskap. Kurskrav är närvaro och ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier där studenten fungerar som opponent eller respondent, men även vid ytterligare seminarier samt utarbetande av tidsplan för examensarbetet.ExaminationSamtliga mål examineras genom skriftlig uppsats, dess försvar vid ett seminarium samt opposition på en annan uppsats (Prov 0001, 30 hp). Betygskriterier för G och VG anges i studiehandledningen. För godkänt betyg på kurs krävs även e-publicering av uppsatsen enligt LTU:s anvisningarÖvrigtStudiehandledning finns i lärplattform vid kursen början.ExaminatorUlrik RöijezonLitteratur. Gäller från Höst 2015 Lp 1 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)* Carter, R et al (2011) Rehabilitation research. Principles and applications Elsevier Health Sciences , ISBN: 9781437708400.Lindahl M, Juhl C. Från argumentation till uppsats. Gleerup, Malmö. 2014. ISBN: 9789140681492. FulltextmaterialMall för referenshantering enligt Vancouver-systemet: http://www.icmje.org/manuscript_1prepare.htmlMall för referenshantering Förkortad svensk översättning och tolkning av APA – systemet för Röda Korsets Högskola Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården – En handbok (http://www.sbu.se/sv/Evidensbaserad-vard/Utvardering-av-metoder-i-halso-och-sjukvarden--En-handbok/). Rekommenderad beroende på inriktning av examensarbete Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B. (2008) Tillämpad kvalitativ forskning inom Hälso-och sjukvård. Studentlitteratur AB. Lund. Friberg, F. (2006) Dags för uppsats: vägledning för litteraturbaserade examensarbeten (litteraturuppsatser). Trost, J. (2007) Enkätboken, Studentlitteratur. Egen sökt litteratur beroende på examensarbetets problemområde Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsovetenskap (HLV)Moduler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0001ExamensarbeteU G VG *30.00ObligatoriskH15Ja Riktlinjer Riktlinjer för självständigt arbete (examensarbete) » Kursplanen fastställdav Prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2015-02-12Revideradav Prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2020-05-17