KURSPLAN Estetiska lärprocesser 15 högskolepoäng Aesthetic Learning Processes Grundnivå, U0008S Version Höst 2012 Lp 1 - Höst 2012 Lp 1Höst 2012 Lp 2 - Vår 2013 Lp 4Höst 2013 Lp 1 - Vår 2014 Lp 4Höst 2014 Lp 1 - Vår 2015 Lp 4Höst 2015 Lp 1 - Höst 2015 Lp 2Vår 2016 Lp 3 - Vår 2018 Lp 4Höst 2018 Lp 1 - Vår 2019 Lp 4Höst 2019 Lp 1 - Höst 2019 Lp 2Vår 2020 Lp 3 - Vår 2021 Lp 4Höst 2021 Lp 1 - Höst 2021 Lp 2Vår 2022 Lp 3 - Vår 2022 Lp 4Höst 2022 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2022 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1F Betygsskala U G VG * Ämne Utbildningsvetenskap praktisk- estetsiska ämnen Ämnesgrupp (SCB) Utbildningsvetenskap praktisk-estetiska ämnen BehörighetGrundläggande behörighet samt Kursen förutsätter kunskaper motsvarande: U0003P vfu 1UrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultat Efter avslutad kurs visar studenten förmåga att: • beskriva och förklara begreppet estetiska lärprocesser och dess innebörd ur ett förskoledidaktiskt perspektiv • redogöra för, och kritiskt diskutera lekens, miljöns och de estetiska uttrycksformernas betydelse ur både ett praktiskt erfarenhetsmässigt och ett vetenskapligt perspektiv • beskriva de estetiska uttrycksformernas betydelse för grupprocesser • reflektera kritiskt över sin egen utveckling och praktiska erfarenhet av att arbeta med estetiska uttrycksformer • ge exempel på hur bild, IKT, drama, musik och rörelse på olika sätt kan tillämpas som estetiska uttryck och som medel för kommunikation och lärande Kursinnehåll Moment 1. Kreativitet och kommunikation 7,5 hp • Estetiska lärprocesser • Fantasins betydelse för skapande • Olika skapandemiljöers betydelse för lärandet • Fältstudier • De estetiska uttrycksformerna i styrdokumenten Moment 2. Uttrycksformer och lärande. 7,5 hp • Musiskt förhållningssätt - ett tvärvetenskapligt kunskapsområde • Processinriktat ledarskap • Bild, IKT, drama, musik och rörelse som estetiska uttrycksformer • Aktuell forskning om estetiska uttrycksformers möjligheter • Praktisk tillämpning av estetiska uttryck som verktyg för lärande med särskilt fokus på naturvetenskap och teknik Genomförande Kursens undervisningsspråk samt undervisningsform anges för varje kurstillfälle och framgår av kurssidan på Luleå tekniska universitets hemsida. Undervisningen präglas av ett praktiskt undersökande, reflekterande och processinriktat arbetssätt med estetiska verktyg i ett pedagogiskt syfte. Praktiskt och teoretiskt arbete, litteraturseminarier, föreläsningar, enskilt arbete, grupparbeten och inlämningsuppgifter. Varje student för en loggbok som fungerar som grund för de självstudieuppgifter som ges löpande under kursen. Examination Om det finns beslut om särskilt pedagogiskt stöd, i enlighet med Riktlinjen Studentens rättigheter och skyldigheter vid Luleå tekniska universitet, finns möjlighet till anpassad eller alternativ examinationsform. Vid olika lektionstillfällen och examinationer ingår delar av samtliga mål, i olika grad. Examinationen sker i form av aktivt deltagande i det praktiska och teoretiska arbetet både i grupp och enskilt, muntliga gruppresentationer, samt individuella inlämningsuppgifter. Kursbetyget (G eller VG) avgörs genom sambedömning av resultaten på kursuppgifterna. ExaminatorMärtha AnderssonLitteratur. Gäller från Vår 2022 Lp 3 Bendroth Karlsson, M. Karlsson Häikiö, T. & Magnusson O, L (2018). Skapande verksamhet i förskolan: kreativt arbete med analoga och digitala redskap. (1. uppl.) Studentlitteratur. Braxell, S. (2010). Skapande barn. Lärarförbundets förlag. Engelholm, A-M. (1993). Temasamlingar med tonvikt på rytmik för förskola och lågstadium. Musikförlaget Lutfisken AB. Engelholm, A-M (1998) ”Titta jag kan” En bok om rytmik för små barn. Musikförlaget Lutfisken AB. Eriksson, Marie (2013). Musik i förskolan- inspiration och lärande i sagans värld. Lärarförbundets Förlag. Furness, K. (2017) Formulera. Bild och projekt i förskolan. Liber AB Lundgren Öhman, U-K., (2014). Mediepedagogik på barnens villkor. Lärarförlaget. Hägglund,K.&Fredin,K (2011) Dramabok. Liber Mylesand, M. (2007). Bygg och konstruktion i förskolan. Lärarförbundets förlag. Myndigheten för skolutveckling (2004). Faktisk fantasi: barns språkutveckling genom skapande. Skolverket. Pdf Odegard, N (2015). Återbruk som kreativ kraft. Lärarförlaget. Skolverket (2019). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. (rev. uppl.). Skolverket. Vesterlund, M. (2015). Musikspråka i förskolan: med musik, rytmik och rörelse (3. uppl.) Liber. Vygotskij, L. S (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Bokförlaget Daidalos. Tillgänglig i fulltext Faktisk fantasi: barns språkutveckling genom skapande. (2003). Myndigheten för skolutveckling Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsa, lärande och teknikModuler KodBenämningBetygsskalaHpTillståndGäller frånTitel 0014PresentationerU G VG3.00ObligatoriskH19 0015Aktivt deltagandeU G#5.00ObligatoriskH19 0016InlämningsuppgifterU G VG7.00ObligatoriskH19 Kursplanen fastställdav Prefekten vid institutionen för konst, kommunikation och lärande 2012-02-06Revideradav Anna Öqvist, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för hälsa, lärande och teknik 2022-02-11