KURSPLAN Matematik för förskollärare 15 högskolepoäng Mathematics for Preschool Teachers Grundnivå, U0023P Version Höst 2012 Lp 1 - Höst 2012 Lp 2Vår 2013 Lp 3 - Vår 2013 Lp 4Höst 2013 Lp 1 - Höst 2013 Lp 2Vår 2014 Lp 3 - Höst 2014 Lp 2Vår 2015 Lp 3 - Vår 2016 Lp 4Höst 2016 Lp 1 - Höst 2016 Lp 2Vår 2017 Lp 3 - Vår 2017 Lp 4Höst 2017 Lp 1 - Vår 2018 Lp 4Höst 2018 Lp 1 - Vår 2020 Lp 4Höst 2020 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2020 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1F Betygskala U G VG * Ämne Matematik och lärande Ämnesgrupp (SCB) Utbildningsvetenskap teoretiska ämnen BehörighetGrundläggande behörighet samt Kursen förutsätter kunskaper motsvarande: Vfu 1UrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultat Efter genomgången kurs ska den studerande kunna: a) göra översättningar mellan olika uttrycksformer inom relevanta matematiska områden, b) lösa problem i anslutning till relevant matematiskt innehåll, c) uttrycka och argumentera för sin föreställning om matematiken som system och verktyg, d) omsätta och problematisera kunskap avseende teorier om hur alla barns matematiska förmågor kan stimuleras, utvecklas, dokumenteras och analyseras, e) planera, genomföra och analysera aktiviteter i förhållande till ett matematiskt innehåll, f) visa kunskap om grundläggande matematikinlärning och omsätta teorier om hur barns matematiska tänkande och resonemang utvecklas. Kursinnehåll Den studerande ska efter genomgången kurs ha utvecklat kunskap om matematiken som system och verktyg. - Matematiken som system omfattar begrepp, symboler, representationsformer, regler och algoritmer samt hur dessa har utvecklats inom olika matematiska områden. - Matematiken som verktyg omfattar hur den används för att till exempel beskriva, förklara, argumentera och konstruera samt dess betydelse i samhället och inom andra ämnesområden. Den studerande ska också ha utvecklat kunskap om didaktiska aspekter baserade på olika teoretiska perspektiv på hur barns matematiska tänkande och resonemang utvecklas. Matematiskt innehåll: Klassificering och sortering, talbegrepp och talsymboler, de fyra räknesätten, geometri, sannolikhet och slump och programmering. Teorier och empiriska studier om unga barns matematiska tänkande och resonemang. Lärandemiljöer som lägger grund för och främjar barns kunskapsutveckling i matematik. Genomförande Studierna genomförs individuellt såväl som i grupp och omfattas av föreläsningar, litteraturseminarier och gruppövningar. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges i studiehandledningen. Examination Examination sker genom skriftlig tentamen, individuella skriftliga kursuppgifter samt aktivt deltagande i seminarier. Obligatoriskt deltagande i vissa moment (vid eventuell frånvaro gör den studerande kompletterande uppgifter enligt anvisningar i studiehandledningen). För att få väl godkänd på kursen krävs VG på både provnummer 0004 och 0006. ExaminatorMonica JohanssonLitteratur. Gäller från Höst 2020 Lp 1 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan: att se världen i ljuset av matematik. Natur & Kultur Helenius, O. (2020). Matematikdidaktik i förskolan: att utveckla lekfulla, matematiska barn. Malmö: Gleerups. Jahnke, A. (2016). Skolans och förskolans matematik: kunskapssyn och praktik. Lund: Studentlitteratur. Palmer, A. (2011). Hur blir man matematisk? Liber. Palmér, H. & van Bommel, J. (2019). Problemlösning som utgångspunkt: matematikundervisning i förskoleklass. Liber. Lpfö18 och Lgr11 Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsa, lärande och teknikModuler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0004Tentamen AU G VG *5.00ObligatoriskV13 0006KursuppgifterU G VG *7.00ObligatoriskV13 0007HemtentamenU G#3.00ObligatoriskH18 Kursplanen fastställdav Prefekt Christer Wiklund 2012-01-19Revideradav Anna Öqvist, biträdande huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande avd Pedagogik, språk och ämnesdidaktik 2020-06-17