KURSPLAN Förskolans pedagogik och arbetssätt 1 7,5 högskolepoäng Preschool pedagogy and methods 1 Grundnivå, U0040P Version Vår 2014 Lp 3 - Höst 2014 Lp 2Vår 2015 Lp 3 - Höst 2015 Lp 2Vår 2016 Lp 3 - Vår 2016 Lp 4Höst 2016 Lp 1 - Höst 2016 Lp 2Vår 2017 Lp 3 - Vår 2017 Lp 4Höst 2017 Lp 1 - Höst 2017 Lp 2Vår 2018 Lp 3 - Vår 2019 Lp 4Höst 2019 Lp 1 - Vår 2021 Lp 4Höst 2021 Lp 1 - Höst 2021 Lp 2Vår 2022 Lp 3 - Vår 2022 Lp 4Höst 2022 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2022 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G2F Betygsskala U G VG * Ämne Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt Ämnesgrupp (SCB) Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt BehörighetGrundläggande behörighet samt Kursen förutsätter kunskaper motsvarande: U0022P vfu 2 U0007P Natur och teknik i förskola, 7,5 hpUrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultat Efter avslutad kurs skall du som studerande kunna: - beskriva barns lärprocesser utifrån deras olika sätt att skapa mening, att uttrycka sig och reflektera kring sitt lärande - använda observation och pedagogisk dokumentation för att analysera och problematisera såväl barns lärande som det egna lärandet inom naturvetenskap/teknik - reflektera över det egna förhållningssättet och ledarskapets inverkan på barns lärande och verksamheten i sin helhet - teoretisera och tillämpa dialogen som grund för lärandeKursinnehåll Teorier om ledarskap och maktperspektiv Reflektion i teori och praktik – ett problematiserande förhållningssätt Pedagogisk dokumentation Dialog och samspel Förskollärarens roll i ett utforskande arbetssätt med särskilt fokus på naturvetenskap och teknikGenomförande Kursens undervisningsspråk samt undervisningsform anges för varje kurstillfälle och framgår av kurssidan på Luleå tekniska universitets hemsida. De studerande deltar vid föreläsningar, seminarier och grupparbeten.Examination Om det finns beslut om särskilt pedagogiskt stöd, i enlighet med Riktlinjen Studentens rättigheter och skyldigheter vid Luleå tekniska universitet, finns möjlighet till anpassad eller alternativ examinationsform. Kursen examineras genom muntlig examination (2.5 hp) och skriftlig inlämning (5.0 hp). Kriterier för att uppnå G eller VG finns i studiehandledningen. Prov får göras om vid fyra tillfällen utöver det ordinarie provtillfället. ExaminatorSara CervantesLitteratur. Gäller från Vår 2022 Lp 3 Börjesson, M. & Rehn, A. (2009). Makt. Liber. Cervantes, S. & Öqvist, A. (2021). Preschool teachers and caregivers’ lack of repositioning in response to changed responsibilities in policy documents. Journal of Early Childhood Research. Sage. DOI: https://doi.org/10.1177%2F1476718X20969742 Dahlberg, G., Moss, P. & Pence, A. (2014). Från kvalitet till meningsskapande: postmoderna perspektiv – exemplet förskolan. Liber. Dahlbeck, P. & Westlund, K. (2015). Förskola i Rörelse och förändring. Studentlitteratur. Doverborg, E., Pramling, N. & Pramling Samuelsson, I. (2019). Att undervisa barn i förskolan. Liber. Dubois, F., Göthson, H., & Söderholm, I. (2019). Delaktighet: Reflekterande undervisnings praktik i förskolan. Liber (del 4 Hur kan pedagogen skapa delaktighet i undervisningen ). Dysthe, O. (2003). Dialog, samspel och lärande. Studentlitteratur (vald del). Jonsson, A. & Williams, P. (2013). Communication with young children in preschool: the complex matter of a child perspective. Early Child Development and Care, (183:5), p. 589–604. Project Zero Reggio Children. (2006). Att göra lärandet synligt: barns lärande individuellt och i grupp. HLS Förlag (vald del). Sheridan S. & Williams P. (reds) (2018). Undervisning i förskolan. En kunskapsöversikt. Skolverket. Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan Lpfö 18. Skolverket Svenning, B. (2009). Vad berättas om mig? Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Studentlitteratur. Övriga artiklar/texter kan tillkomma. Referenslitteratur: Löfdahl Hultman, A., & Ribaeus, K. (Red.) (2021). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. (2 uppl.). Liber. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsa, lärande och teknikModuler KodBenämningBetygsskalaHpTillståndGäller frånTitel 0001Muntlig examinationU G#2.50ObligatoriskV14 0003Skriftlig inlämningU G VG *5.00ObligatoriskH16 Kursplanen fastställdav Monica Johansson, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2013-02-15Revideradav Anna Öqvist, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för hälsa, lärande och teknik 2022-02-11