KURSPLAN Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan 15 högskolepoäng Systematic quality work in pre-school Grundnivå, U0044P Version Höst 2014 Lp 1 - Vår 2015 Lp 4Höst 2015 Lp 1 - Vår 2016 Lp 4Höst 2016 Lp 1 - Höst 2016 Lp 2Vår 2017 Lp 3 - Vår 2017 Lp 4Höst 2017 Lp 1 - Höst 2017 Lp 2Vår 2018 Lp 3 - Vår 2018 Lp 4Höst 2018 Lp 1 - Vår 2019 Lp 4Höst 2019 Lp 1 - Höst 2019 Lp 2Vår 2020 Lp 3 - Vår 2020 Lp 4Höst 2020 Lp 1 - Vår 2021 Lp 3Vår 2021 Lp 4 - Vår 2021 Lp 4Höst 2021 Lp 1 - Höst 2021 Lp 2Vår 2022 Lp 3 - Vår 2022 Lp 4Höst 2022 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2022 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G2F Betygsskala U G VG * Ämne Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt Ämnesgrupp (SCB) Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt BehörighetGrundläggande behörighet samt U0035P VFU 4, förskolanUrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultat Beskriva och tolka förskollärarens ansvar för uppföljning, utvärdering och utveckling av undervisning och utbildning. Beskriva och förklara hur utvärdering och pedagogisk utveckling bidrar till utveckling av barns/elevers kunskaper och lärmiljöer Definiera innebörden av systematiskt kvalitetsarbete, utvärdering och utveckling av utbildning och undervisning och redogöra för hur olika lärandeteorier styr synen på systematiskt kvalitetsarbete och påverkar val av metoder för utvärdering och utveckling av utbildningen och undervisningen. Argumentera för hur dokumentation kan användas som underlag för att följa upp och analysera barns lärstrategier och lärprocesser i förhållande till utbildningens/verksamhetens organisation, innehåll och genomförande samt föreslå åtgärder för att utveckla verksamheten. Analysera olika former av utvärdering i relation till teorier om kunskap och lärande ur såväl ett barnperspektiv som barns perspektiv. Kursinnehåll Att arbeta utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i systematiskt kvalitetsarbete Forskningsprocessens olika delar Förskollärarens/förskolechefens ansvar i relation till förskolans läroplan Lärandeteorier i relation till utvärdering och utveckling av utbildning och undervisning Kunskaper och metoder för bedömning av utbildningens och undervisningens kvalitet Utvärdering, kvalitetsarbete och utveckling i målstyrd verksamhet Dokumentationens betydelse för att följa barns utveckling och lärande i förhållande till förskolans uppdrag Innebörden av begreppen barn perspektiv och barnens perspektiv i relation till systematiskt kvalitetsarbete Genomförande Kursens undervisningsspråk samt undervisningsform anges för varje kurstillfälle och framgår av kurssidan på Luleå tekniska universitets hemsida. Den studerande deltar i lektioner, grupparbeten och seminarier.Examination Om det finns beslut om särskilt pedagogiskt stöd, i enlighet med Riktlinjen Studentens rättigheter och skyldigheter vid Luleå tekniska universitet, finns möjlighet till anpassad eller alternativ examinationsform. Kursen examineras i form av skriftlig inlämning (5 hp), muntlig examination (5 hp) och tentamen (5 hp). ExaminatorSara CervantesLitteratur. Gäller från Vår 2022 Lp 3 Ahrne, G., & Svensson, P. (Red.). (2015). Handbok i kvalitativa metoder. Liber. Dahlberg, G., & Elfström, I. (2014). Pedagogisk dokumentation i tillblivelse. Pedagogisk forskning i Sverige, 19(4-5), 268-296. ISSN:1401-6788. Dahlberg, G., Moss, P., & Pence, A. (2014). Från kvalitet till meningsskapande: Postmoderna perspektiv – exemplet förskolan. Liber. Dahlbeck, P., & Westlund, K. (2015). Förskola i Rörelse och förändring. Studentlitteratur. Dubois, F., Göthson, H., & Söderholm, I. (2019). Delaktighet: Reflekterande undervisningspraktik i förskolan. Liber (del 1 och del 3). Eidevald, C. (2017). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man? (2 uppl.). Liber. Lenz Taguchi, H. (2012). Pedagogisk dokumentation som aktiv agent: introduktion till intraaktiv pedagogik. Gleerups. Löfdahl Hultman, A., & Ribaeus, K. (Red.). (2021). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. (2 uppl.). Liber. Nilsson, M., Lecusay, R., Alnervik, K., & Ferholt, B. (2018). Iscensättning av undervisning: Målrelationellt lärande i förskolan. Barn. 3-4, 109-126. Rubinstein Reich, L. Tallberg Broman, I., & Vallberg Roth, A-C. (2017). Professionell yrkesutövning I förskolan - Kontinuitet och förändring. Studentlitteratur (kap. 10-20). Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan Lpfö 18. Skolverket Skolverket. (2017). Måluppfyllelse i förskolan. Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Skolverket. Vallberg Roth, A-C. (2014). Bedömning i förskolors dokumentation – fenomen, begrepp och reglering. Pedagogisk forskning i Sverige, 19(4-5), 268-296. ISSN:1401-6788. Westman, S., & Alerby, E. (2016). A glimpse into toddlers learning places: tensions and potentials in Swedish preschool. The first years: New Zealand journal of infant and toddler education, 18(2), 16-19. ISSN 1175-0529 Williams, P., & Sheridan, S. (2018). Förskollärarkompetens – Skärningspunkten i undervisningens kvalitet, Barn. 3-4, 127-146. Öqvist A., & Cervantes S. (2018). Teaching in preschool: heads of preschools governance throughout the systematic quality work, Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 4(1), 1-10. Ytterligare texter och artiklar kan tillkomma. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsa, lärande och teknikModuler KodBenämningBetygsskalaHpTillståndGäller frånTitel 0006TentamenU G VG *5.00ObligatoriskH16 0007Skriftliga inlämningarU G VG *5.00ObligatoriskH19 0008Muntliga examinationer och seminarierU G#5.00ObligatoriskH19 StudiehandledningStudiehandledning finns i lärplattformen Canvas före kursstart. Du som är ny student hittar all information du behöver på www.ltu.se/nystudent. Du som redan studerar vid Luleå tekniska universitet hittar information om kursstart via schema på studentwebben alternativt via kursrummet i lärplattformen. Du når lärplattformen via Mitt LTU.Kursplanen fastställdav Monica Johansson, prefekt vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2014-02-14Revideradav Anna Öqvist, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för hälsa, lärande och teknik 2022-02-11