KURSPLAN VFU 3, grundlärare 4-6 15 högskolepoäng Teacher training course 3, Teachers at Upper Primary School Avancerad nivå, U7010P Version Höst 2014 Lp 1 - Vår 2015 Lp 4Höst 2015 Lp 1 - Höst 2016 Lp 1Höst 2016 Lp 2 - Höst 2016 Lp 2Vår 2017 Lp 3 - Vår 2017 Lp 4Höst 2017 Lp 1 - Höst 2019 Lp 1Höst 2019 Lp 2 - Höst 2020 Lp 1Höst 2020 Lp 2 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2020 Lp 2 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Avancerad nivå Fördjupningskod A1N Betygskala U G VG * Ämne Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt Ämnesgrupp (SCB) Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt BehörighetU0016P VFU 2, grundlärare 4-6, 7.5 hpUrvalUrvalet grundas på 20-285 högskolepoängMål/Förväntat studieresultatEfter avslutad kurs förväntas studenten kunna: utifrån en didaktisk analys självständigt planera, dokumentera och genomföra en sammanhängande undervisningssekvens i ämnet matematik som syftar till att stimulera alla elevers lärande fatta beslut om och kunna motivera genomförandet av dokumentation och analys av elevers visade kunskaper i ämnet matematik i relation till framskrivna mål i kollegial samverkan ta del av och medverka i skolans systematiska kvalitetsarbete för ökad måluppfyllelse i det valbara ämne som studenten valt - Naturorientering och teknik för grundlärare 4-6 eller Samhällsorientering för grundlärare 4-6 eller Estetiska ämnen beskriva på vilka grunder en elev tillskrivits en identitet som en ”elev i behov av särskilt stöd” samt analysera, och problematisera den kartläggning och de åtgärder som vidtagits på individ-, grupp-, organisation- och samhällsnivå. Efter halva kursen förväntas studenten kunna: enskilt förbereda och tillsammans med VFU-handledare och VFU-kursledare delta i ett strukturerat trepartssamtal. Samtalet syftar till att bedöma studentens förmåga att formulera, definiera och värdera sin egen progression i relation till kursens mål. KursinnehållVerksamhetsförlagd utbildning i åk 4-6 i grundskola. Studenten tillämpar kursinnehållet i de genomförda utbildningsvetenskapliga kärnkurserna, i det valbara ämnet naturorientering och teknik för grundlärare 4-6 eller samhällsorientering för grundlärare 4-6 eller estetiska ämnen samt innehållet i kurserna Matematik för grundlärare 4-6, del 1 och del 2. Studenten följer sin handledare och visar ett aktivt deltagande i dennes uppdrag och i förekommande Studenten följer sin handledare och visar ett aktivt deltagande i dennes uppdrag och i förekommande arbetsuppgifter med särskilt fokus på kursens lärandemål. Kursinnehållet förtydligas i kursens studiehandledning i lärplattformen Fronter.GenomförandeInför kursen genomför kursansvarig universitetslärare introduktionsmöten med studenter och VFU-handledare där kursens mål, examinationer och bedömningskriterier behandlas. Studenten genomför den verksamhetsförlagda utbildningen i grundskola enligt anvisningar i kursens studiehandledning. Studenten för en loggbok av reflekterande karaktär under VFU-perioden som används som underlag för studentens och handledarens kontinuerliga handledningssamtal samt för genomförandet av vissa examinationsuppgifter. Under den senare delen av kursen genomför student, handledare och universitetslärare ett obligatoriskt strukturerat trepartssamtal enligt anvisning i programmets VFU-handbok. VFU-perioden avslutas genom ett obligatoriskt praxisseminarium som förläggs till campus.ExaminationIndividuell examination sker efter genomförd VFU enligt anvisning i kursens studiehandledning. Examinationsformer, bedömnings- samt betygskriterier förtydligas i kursens studiehandledning och examinator gör en helhetsbedömning av studentens insatser under VFU i relation till kursens mål. I examinationen ingår genomförd VFU enligt anvisning, handledarens avslutande bedömning av studentens insatser, de individuella skriftliga kursuppgifterna samt övriga kursuppgifter. VFU-perioden avslutas genom ett obligatoriskt praxisseminarium och erfarenhetsutbyte som förläggs till campus. Student som underkänts vid två kurstillfällen i samma kurs har ej rätt att fullfölja utbildningen.ExaminatorMonica JohanssonLitteratur. Gäller från Höst 2014 Lp 1 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Relevant litteratur från föregående kurser, aktuella styrdokument samt relevanta vetenskapliga artiklar. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsa, lärande och teknikModuler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0007Genomförd VFU enligt anvisning inkl. praxisseminariumU G#6.50ObligatoriskH16 0008Trepartssamtal med uppföljningU G VG *1.50ObligatoriskH16 0009Individuella examinationsuppgifterU G VG *7.00ObligatoriskH16 Kursplanen fastställdav Greta Rova Lindberg 2014-02-14Revideradav Anna Öqvist, biträdande huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande avd Pedagogik, språk och ämnesdidaktik 2020-08-20