KURSPLAN Examensarbete i engelska, grundlärare F-3 30 högskolepoäng Degree essay in English, Teachers at Lower Primary School Avancerad nivå, U7013P Version Vår 2015 Lp 3 - Höst 2020 Lp 2Vår 2021 Lp 3 - Tills vidare Kursplan gäller: Vår 2021 Lp 3 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Avancerad nivå Fördjupningskod A1E Betygskala U G VG * Ämne Utbildningsvetenskap teoretiska ämnen Ämnesgrupp (SCB) Pedagogik BehörighetMinst 180 hp avklarade kurser inklusive kursen F0014P Vetenskapsteori, forskningsmetodik och statistik eller motsvarandeUrvalUrvalet grundas på 20-285 högskolepoängMål/Förväntat studieresultatKursen består av fyra delmoment Lärandemål för moment 1: Vetenskaplig uppsats del 1, 9 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: • Utifrån teoretiska perspektiv formulera och motivera en forskningsfråga/ett problemområde med ämnesdidaktisk relevans för läraruppdraget • kritiskt läsa, sammanfatta och analysera vetenskapliga studier samt tolka resultat med hänsyn till valt problemområde Lärandemål för moment 2: Vetenskaplig uppsats del 2, 9 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: • beskriva och reflektera över utvalda teorier och metoder som används inom forskning inom det valda problemområdet, • tillämpa metodologiska, analytiska, teoretiska och etiska överväganden i relation till eget valt problemområde, Lärandemål för moment 3: Vetenskaplig uppsats deI 3, 9 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: • planera, självständigt genomföra och med vetenskaplig och språklig akribi skriftligt, rapportera och sakligt diskutera sitt vetenskapliga arbete Lärandemål för moment 4: Vetenskaplig uppsats del 4, 3 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: • självständigt och kritiskt granska och opponera på ett vetenskapligt arbete samt försvara eget självständigt arbeteKursinnehållSammanfattning av tidigare vetenskapliga studier från valt problemområde Formulering av forskningsfråga/frågor för valt problemområde Presentation av teorianknytning/val av referensram, undersökningsansats, datainsamling och analysmetod Presentation av resultat, diskussion och slutsatser av det vetenskapliga arbetetGenomförandeVid kursstarten formuleras forskningsfrågor i ett PM och därefter följer kontinuerliga föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledningstillfällen som stödjer studenten under processens gång. Handledning sker såväl enskilt som i grupp.ExaminationMoment 1 Provnr 0001: Forskningsfråga/or/och sammanfattning av tidigare vetenskapliga studier från valt problemområden Moment 2 Provnr 0002: Teoretiskt ramverk och metodisk ansats i relation till problemområdet. Moment 3 Provnr 0003: Resultat och diskussion av det vetenskapliga arbetet Moment 4 Provnr 0004: Försvar av eget självständigt arbete samt opposition av annat arbete vid offentligt seminarium. Därutöver närvaro vid ytterligare tre offentliga seminarier.ExaminatorIndividuell examinator utses.Litteratur. Gäller från Vår 2015 Lp 3 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Avgörs i samarbete med handledare och examinator Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsa, lärande och teknikModuler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0001Skriftlig examination, mom 1U G VG *9.00ObligatoriskV15 0002Skriftlig examination, mom 2U G VG *9.00ObligatoriskV15 0003Skriftlig examination, mom 3U G VG *9.00ObligatoriskV15Ja 0004Skriftlig examination, mom 4U G VG *3.00ObligatoriskV15 Riktlinjer Riktlinjer för självständigt arbete (examensarbete) » Kursplanen fastställdav Monica Johansson, prefekt vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2014-02-14Revideradav Anna Öqvist, biträdande huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande avd Pedagogik, språk och ämnesdidaktik 2020-11-04