KURSPLAN Examensarbete i matematik, ämneslärarexamen, inriktning mot gymnasieskolan 30 högskolepoäng Degree Essay in Mathematics, Teachers at Upper Secondary School Avancerad nivå, U7026P Version Vår 2016 Lp 3 - Höst 2016 Lp 2Vår 2017 Lp 3 - Höst 2017 Lp 2Vår 2018 Lp 3 - Höst 2020 Lp 2Vår 2021 Lp 3 - Höst 2021 Lp 2Vår 2022 Lp 3 - Tills vidare Kursplan gäller: Vår 2021 Lp 3 - Höst 2021 Lp 2Vald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Avancerad nivå Fördjupningskod A2E Betygskala U G VG * Ämne Utbildningsvetenskap teoretiska ämnen Ämnesgrupp (SCB) Pedagogik BehörighetFör ämneslärare 300-330 hp: Minst 230 avklarade högskolepoäng inom programmet, inklusive kursen F0014P Vetenskapsteori, forskningsmetodik och statistik eller motsvarande.UrvalUrvalet grundas på 20-285 högskolepoängMål/Förväntat studieresultat Kursen består av fyra delmoment. Lärandemål för moment 1: Vetenskaplig uppsats del 1, 9 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: Utifrån teoretiska perspektiv formulera och motivera en forskningsfråga/ett problemområde med ämnesdidaktisk relevans för läraruppdraget kritiskt läsa, sammanfatta och analysera vetenskapliga studier samt tolka resultat med hänsyn till valt problemområde Lärandemål för moment 2: Vetenskaplig uppsats del 2, 9 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: Beskriva och reflektera över utvalda teorier och metoder som används inom forskning inom det valda problemområdet, tillämpa metodologiska, analytiska, teoretiska och etiska överväganden i relation till eget valt problemområde, Lärandemål för moment 3: Vetenskaplig uppsats deI 3, 9 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: planera, självständigt genomföra och med vetenskaplig och språklig akribi skriftligt, rapportera och sakligt diskutera sitt vetenskapliga arbete Lärandemål för moment 4: Vetenskaplig uppsats del 4, 3 hp Efter avslutat moment ska studenten kunna: självständigt och kritiskt granska och opponera på ett vetenskapligt arbete samt försvara eget självständigt arbete Kursinnehåll Sammanfattning av tidigare vetenskapliga studier från valt problemområde Formulering av forskningsfråga/frågor för valt problemområde Presentation av teorianknytning/val av referensram, undersökningsansats, datainsamling och analysmetod Presentation av resultat, diskussion och slutsatser av det vetenskapliga arbetet Genomförande Vid kursstarten formuleras forskningsfrågor i ett PM och därefter följer kontinuerliga föreläsningar, gruppövningsar, seminarier och handledningstillfällen som stödjer student under processens gång. Handledning sker såväl enskilt som i grupp. Den empiriska delen av arbetet genomförs inom ramen för skolans kontext.Examination Moment 1 Provnr 0001: Forskningsfråga/or/och sammanfattning av tidigare vetenskapliga studier från valt problemområden Moment 2 Provnr 0002: Teoretiskt ramverk och metodisk ansats i relation till problemområdet. Moment 3 Provnr 0005: Resultat och diskussion av det vetenskapliga arbetet Moment 4 Provnr 0004: Försvar av eget självständigt arbete samt opposition av annat arbete vid offentligt seminarium. Därutöver närvaro vid ytterligare tre offentliga seminarier.ExaminatorIndividuell examinator utses.Litteratur. Gäller från Vår 2016 Lp 3 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Avgörs i samarbete med handledare och examinator. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsa, lärande och teknikModuler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0001Skriftlig examination, mom 1U G VG *9.00ObligatoriskH15 0002Skriftlig examination, mom 2U G VG *9.00ObligatoriskH15 0004Muntlig examination, mom 4U G VG *3.00ObligatoriskH15 0005Skriftlig examination, mom 3U G VG *9.00ObligatoriskV18Ja Riktlinjer Riktlinjer för självständigt arbete (examensarbete) » Kursplanen fastställdav Patrik Häggqvist, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2015-02-16Revideradav Anna Öqvist, biträdande huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande avd Pedagogik, språk och ämnesdidaktik 2020-11-04