Studenter fikar lägenhet

Boende och studentliv

Vid Luleå tekniska universitet finns 16 000 studenter. Vi finns på fem platser; Luleå, Piteå, Skellefteå, Kiruna och Filipstad.

Sociala aktiviteter är en viktig del av din studenttid. STUK är studenternas eget uteställe i Luleå. På campus i Kiruna, Piteå, Skellefteå och Filipstad är det kårerna som ordnar utelivet. Skidresor, föreningar och fester med korridorskompisar är andra sätt att ha trevligt på. Via menyn får du ett smakprov på några olika aktiviteter som gör din studietid på LTU ännu trevligare. Där kan du också läsa om hur du söker bostad.

Om du flyttar till studieorten kom ihåg att göra flyttanmälan. Grundregeln är att du ska vara folkbokförd där du bor, det vill säga där du sover flest nätter. Läs mer och gör din flyttanmälan på Skatteverkets webbplats.

Studentlivet enligt våra bloggare

Blandat

Nicole i University of Saskatchewan 2 veckor sedan

Såhär ser det ut ibland på morronen, vattnar gräset på campus. Sen under dagen så såg det ut såhär, när det är så fint väder passar alla på att sitta ute och plugga, de sitter med datorn ute till och med. Bakom mig som inte syns på bilden sitter många och lutar sig mot träd med datorn. Det gäller ve...

Heritage Park

Nicole i University of Saskatchewan 3 veckor sedan

Idag var vi ett litet gäng som drog till en Heritage Park där vi gick en liten guidad tur och fick lära oss om The native culture.Inne i tipi (kåta)  TipiJättevacler natur, det var verkligen höstfärger, grönt rött gult och oranget. Ser inte riktigt lika bra ut på bilderna som.det var i verkligheten. Väldigt mysigt att vandra där ne...

Klättervägg på gymmet

Nicole i University of Saskatchewan 4 veckor sedan

Finns en klättervägg på gymmet! Så vi svenskar och två till tjejer gjorde den lilla utbildningen om säkring som krävs och sen klättra i över en timme. Alla hade sen riktigt ont i armarna :PSpännande linje att klättra där inne!Kollade också på Huskies soccer game, Huskies heter alla sportlag här och i fotbollslaget spel...

Agriculture fest

Nicole i University of Saskatchewan 1 månad sedan

Agriculturefesten var väldigt spännande. Jag hakade på trots att jag inte pluggar agriculture. Där fanns både cowboys och lantisar som kunde dansa pardans! Så himla kul att så många studenter dansar pardans på en utekväll.Festen började med att alla killar åkte till stället lite tidigare för sig och sen kommer vi tjejer.H...

Kurserna

Nicole i University of Saskatchewan 1 månad sedan

Nu har skolan och kurserna har börjat och kommit igång. Första lektionerna var mest presentation och gå igenom syllabus så det var verkligen mjukstart i de flesta kurser. Sales management började dock direkt, med att man skulle ha läst en artikel till första lektionen men det missade man ju. Men det gick bra ändå. Alla kurser är änd&a...

Toga run & homecoming game

Nicole i University of Saskatchewan 1 månad sedan

Toga run för alla som vill! Vi körde sweden style med gula och blåa band :)Inför det här eventet så var vi svenskgänget med på musik-quiz och kom trea. Då vann vi biljetter till Rock Stars VIP-tält i arenan där vi fick pizza och dryck! Sen var det ju inte riktigt samma tagg där som i publiken och hejaklackarna så gick dit sen. K...

Big buddy little buddy

Nicole i University of Saskatchewan 1 månad sedan

Under welcome week så var det en fest som kallades "Big buddy little buddy", där alla förstaårsstudenter och vi utbytesstudenter är little buddy's där vi har en Big buddy som är våran "fadder". Det var inte riktigt fadder som skulle ta hand om oss utan snarare en som skulle supa ner en. Fast ja sen tog dom ju hand om dem som drack f&ou...

Upptäcksfärd i Saskatoon

Nicole i University of Saskatchewan 1 månad sedan

Upptäcksfärd i Saskatoon med "The swedes" innan klasserna börjar! Det finns en gångstig längs vattnet men det var inte ända nere vid vattnet. Mysigare och gå så nära som möjligt så vi lyckades ta oss ner mot "stranden" och stenarna och gå precis längst vattnet istället. Tog gångstigen tillbaka sen,...

University of Saskatchewan - Orientation & Welcome week

Nicole i University of Saskatchewan 1 månad sedan

Har landat i Saskatoon, flyttat in och nu har det börjat! Det var fantastiskt vacker utsikt från flyget ett tag!Universitetet bidrog med taxifärd från flygplatsen och boende på hotell första natten inför i flyttningen i dormet dagen efter. I väntan på Alma där så hängde jag i hotellets pool. Sedan träffade vi två svenskar ...

Vancouver dag 4 - Butchart Garden

Nicole i University of Saskatchewan 2 månader sedan

Vi åkte till Butchart garden på Vancouver Island.  Så otroligt vackert. Aldrig sett en sådan vacker stor trädgård förut. Det var riktig njutning att strosa runt bland alla blommor, träd och växter!Fanns också Italian garden och Japanese garden :)Och vi had ever egna privata guide. Mormor, som kunde namnet på de flesta blommorna och...