Hoppa till innehållet
Johan Wenngren, Luleå tekniska universitet  Foto: Linda Alfredsson
Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

"Det är roligt och inspirerande"

Han vill att studenterna ska lära sig att omsätta teoretiska kunskaper i praktik och han vill lära sig att åka longboard. Johan Wenngren är lärare på programmet i digital tjänsteutveckling.

Hej där, vem är du?

– Jag är en person som gillar utveckling och skapande, därför passar universitetet mig perfekt. Jag gillar att testa nya saker och kanske påbörjar jag hellre saker än slutför dem. Jag har familj, idrottar gärna (kanske för lite), försöker lära mig åka longboard (kanske lite för mycket med tanke på min ålder). Jag skulle gärna vilja ha en hund!

I vilka kurser möter studenterna dig?

– Jag jobbar mest med kurserna informationsmodellering och it-projekt, och som handledare för examensarbeten. Men jag hjälper också till i andra kurser, till exempel strategisk tjänstedesign. It-projektkursen ligger mig extra varmt om hjärtat. Då jobbar studenterna gruppvis med att ta fram en lösning kring ett verkligt problem. När du jobbar i ett skarpt projekt kan du omsätta din kunskap och erfarenhet i praktikskt arbete. Att utveckla lösningar och lära tillsammans är viktiga delar. Det är roligt och inspirerande, även för mig som lärare och handledare.

Varför ska man läsa digital tjänsteutveckling vid Luleå tekniska universitet?

– Vi har både bra forskning och undervisning. Inom våra program försöker vi hela tiden utveckla vårt sätt att undervisa och innehållet i kurserna. En it-relaterad examen är något som arbetsmarknaden skriker efter. Vårt mål är att möta denna efterfrågan, men också att ge möjlighet för studenterna att gå vidare med exempelvis en magisterexamen. Det finns många fördelar med Luleå tekniska universitet. Vi är ett förhållandevis litet universitet som utvecklas hela tiden, som student kan du få bra kontakt med lärare och andra resurser. Vi har fina moderna lokaler och här finns både stadsliv och friluftsliv.

Undervisning på distans eller campus?

– Hybridundervisning har blivit allt viktigare, vi har jobbat med det i flera år och har därför väldigt mycket erfarenhet. Oavsett om du är campusstudent eller pluggar på distans, är vårt mål att alla ska ha samma förutsättningar att lära. En fördel med att studera på campus är närheten och att du får träffa nya människor. Det är dock många som vill läsa på distans, exempelvis de som har familj på annan ort.

Vad vill du att studenterna ska få med sig från dina kurser?

– Om vi pratar it-projektkursen så handlar det om att i grupp kunna identifiera behov och ta fram en lösning. Många som tar examen hos oss kommer att jobba mot en kunds behovsbild, då behövs både designkunskap och systemvetenskap för att skapa ett värde. Jag tycker också det är viktigt att studenter har en gedigen grund i olika utvecklingsprocesser och angreppssätt, till exempel agil utveckling. Sammanfattningsvis: ett modern angreppsätt och veta hur teoretiska kunskaper omsätts i praktik.

Vad är det roligaste med att undervisa?

– Att träffa människor som vill lära sig något! Att ha diskussioner kring utveckling och att lyssna på olika idéer och perspektiv. Även om vi jobbar med att till exempel lösa ett teoretiskt eller tekniskt problem, så är det ofta den sociala biten som ger mening.

Du är också forskare, vad handlar din forskning om?

– Mitt fokus är inom inom metoder för konceptutveckling, det vill säga processer och metoder som en grupp gör för att utveckla nya lösningar. Jag forskar bland annat om digitala prototyper och innovativa angreppssätt för digitalisering, men också inom andra områden som digital tillit eller digitalt samskapande.