Hoppa till innehållet
Hilda Brodén student på arbetsterapeutprogrammet LTU
Hilda Brodén, student på arbetsterapeutprogrammet LTU

Internationellt utbyte – via nätet

Publicerad: 19 juni 2014

Skillnaden mellan Sverige och Nederländerna när det gäller hur arbetsterapeuter arbetar med barn med cp-skada?
Fråga Hilda Brodén, student på arbetsterapeutprogrammet vid Luleå tekniska universitet, hon har deltagit i ett internationellt utbytesprogram och lärt sig en hel del om vad som är likt och olikt.

– Mycket är lika mellan länderna, det är bara detaljer som skiljer, säger Hilda.

Utbytesprogrammet ICC@home fungerar så att studenter från olika länder arbetar tillsammans med olika projekt. Samarbetet sker via nätet eller med e-post.

– Jag hoppade på det för att det lät spännande, säger Hilda som gått fyra terminer på arbetsterapeutprogrammet.

Studenten från Luleå parades ihop med en nederländsk student, och tillsammans fick de i uppgift att studera arbetet med cp-skadade barn, sett från arbetsterapeutens horisont.

– Vi läste på, var och en från sitt håll och skrev en rapport tillsammans, säger Hilda.

– Jag hade väntat mig att vi skulle använda Adobe connect eller liknande för samarbetet, men det blev e-post och dropbox som vi använde, säger hon.

Största utmaningen för Hilda var att skriva och kommunicera på ett språk som ingen av deltagarna har som modersmål, engelska.

– Vilka facktermer skulle man använda, förstår hon vad jag menar, det var sådant jag funderade på, säger Hilda.

Hilda tycker att det var en intressant erfarenhet att prova på att samarbeta så här. Projektet krävde ganska mycket arbete, men var värt besväret, tycker hon.

– Jag har lärt mig ganska mycket om arbetsterapeuter i andra europeiska länder, och så har jag blivit bättre på att skriva på engelska, bland annat, säger Hilda.