Hoppa till innehållet
bild1
Anna Waldon och Alexandra Olofsson. Se filmerna nedan. Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Nya lärdomar när campusveckan blev digital

Publicerad: 25 september 2020

När campusveckan ställdes in och blev digital fungerade det bra. Det tycker två studenter från arbetsterapeutprogrammet, som ges via distansundervisning vid Luleå tekniska universitet.
– Eftersom vi är vana att arbeta digitalt kändes det rätt naturligt, säger Anna Waldon, som går termin 4.

Det är läraren Alexandra Olofsson som har spelat in samtal med två studenter. De samtalar om de metodövningar och övriga momentet som studenterna vanligtvis kommer till campus och arbetar tillsammans med praktiskt.
– Det var bra att träna på att arbeta online under den här veckan, säger Anna Waldon, som kan tänka sig att arbeta digitalt som arbetsterapeut, när hon gått ut utbildningen.

Ser fördelar med tekniken

Maria Falk Nordström går också fjärde terminen på arbetsterapeutprogrammet. Även hon är nöjd med den digitala campusveckan.
– Det är klart att det är roligt när man träffas fysisk på campusveckan, men det här fungerade också bra, säger hon.

Hon tycker att det var roligt när de hade breakoutrooms i verktyget Zoom.
– När vi delades in slumpartat i grupper och fick diskutera.
Hon ser även fördelar med digitala inslag i vården.
– Man kan optimera vården genom att sköta vissa moment digitalt, säger hon.

Maria Falk Nordström tycker att alla borde få prova på att studera digitalt.
– Så att man får se fördelarna med tekniken.

Se inspelningarna nedan.