Fredrik Ortmon

Karoliner vs demoner i realtid

Publicerad: 31 mars 2014

Fredrik Ortmon läser sista året på Luleå tekniska universitets utbildning i Datorgrafik. Som inriktningsprojekt har han valt att utveckla ett eget spel som kallas Siege of Stockholm. Det är ett spelbartspel med tre minuters gameplay som innehåller över 250 objekt som han animerat för hand.

Foto: Emma Bergström Wuolo
Mattias Lindahl och Peter Kjellberg från spelföretaget Dice testar Fredrik Ortmons spel Siege of Stockholm. Foto: Emma Bergström Wuolo

– Jag ville skapa en historia i realtid för jag har spelat såna spel sen jag var fem år. I realtidsspel blir det flera versioner av samma historia och det gillar jag, säger Fredrik Ortmon.

I spelets början hetsar Karl XI sina karoliner att gå till anfall mot danskarna och återta slottet Tre kronor. Men det är inte bara mänskliga fiender som möter dem på slagfältet. Flygande demoner anfaller och en jättelik golem reser sig ur vallgraven innan svenskarna har vunnit striden.

Fredrik Ortmon ville utveckla något episkt som ingen annan sett förrut. Han ville att det skulle utspela sig i Sverige.

– Jag gillar att blanda historia och fiktion. Jag har tittat på gamla kartor och jämfört med hur Stockholm ser ut idag, säger Fredrik Ortmon.

Spelet har han utvecklat under 10 veckor. Det har blivit mycket jobb, i princip dygnet runt.

– Jag tror att jag har varit ledig i sex dagar under hela projektet. Många nätter har jag sovit på skolan.

Siege of Stockholm av Fredrik Ortmon

Läs mer om Gradshow