Arvid Burström

Ville undvika 3D-botox

Publicerad: 31 mars 2014

Hur ska man göra för att undvika att 3D-animerade karaktärer ser ut som om de fått en rejäl botoxbehandling? Det har Arvid Burström, student på Datorgrafik, studerat i sitt inriktningsprojekt.

Med facial motion capture har han skapat en verklighetstrogen och härjad karaktär som i ett 43 sekunder långt klipp pratar om animeringens svårigheter.

- Även realistiska figurer behöver stiliserad animation. Det är idén bakom karaktären som är viktigast, säger han.

Det går inte att förlita sig för mycket på facial motion capture, tycker han. Om det känns som att karaktären borde ha ett större leende trots att det saknas i det motion capture:ade materialet så får man animera det i efterhand.

När Arvid Burström spelade in sina egna ansiktsrörelser dök ett oväntat problem upp - nämligen hans skägg. Svårigheten med referenspunkter gjorde att skägget till slut fick offras.

Under sin presentation av inriktningsprojektet visar han hur karaktären växt fram. Ansiktsbehåring beskriver han som en tipping point som gör karaktären mycket mer verklig.

- Nu känns det som att det är en riktig person som tittar tillbaka från skärmen.

Han är nöjd med hur inriktningsprojektet blivit. Kanske blev resultatet  till och med bättre än väntat.

- Ja, så kommer jag tycka i åtminstone en vecka till. Sen lär jag mig något nytt och ifrågasätter det jag gjort tidigare.

Nu väntar examensarbete för Arvid Burström. Han ska göra det på Skellefteå- och Los Angeles-baserade företaget North Kingdom.

Uncanny Poem av Arvid Burström

Läs mer om Gradshow