Frida Larsson
Foto: Viveka Österman

Frida Larsson jobbar på Geektown kommunikationsbyrå

Publicerad: 7 april 2014

Frida Larsson gick mediedesign under åren 2008-2011. Idag jobbar hon som Art director och är delägare på Geektown kommunikationsbyrå.
– Jag påverkar min arbetssituation eftersom jag har möjlighet att styra företagets riktning och vilka uppdrag vi arbetar med, säger Frida Larsson.

Hur har du gjort för att få det jobb du har idag?

– Under sista året på min utbildning startade jag Geektown kommunikationsbyrå tillsammans med två av mina klasskompisar. Redan under studietiden fick vi in våra första kunder och efter examen gick det i raketfart framåt. Nu har vi varit igång i tre år och fortsätter att växa. Vi utvecklade vårt varumärke under flera månader, då vi valde att skriva vår c-uppsatsen om framgångsrika varumärken. Vi intervjuade Sveriges största byråer och frågade dem om vad som varit deras framgångsnyckel. Med dessa svar i bakhuvudet startade vi Geektown 2011.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb som Art director är att det är väldigt kreativt och flexibelt. Jag får jobba med roliga kreativa uppdrag, det kan vara allt från att skriva kommunikationsplaner till att koka slime (Att koka slime var faktiskt en del av det kreativa koncept vi skapade för Norrlandsoperan). Som delägare påverkar dessutom jag min arbetssituation direkt eftersom jag har möjlighet att styra företagets riktning och vilka uppdrag vi arbetar med.

Vad i din karriär är du extra stolt över?

 – Att jag och mina kollegor startade Geektown och har byggt företaget till det det är idag. På tre år har vi blivit uppmärksammade för våra kreativa koncept och blivit nominerade och vunnit många designpriser, i Sverige och i Europa. Bland annat, Guldfyren, norra Sveriges marknadsföringspris, 2012 & 2013, varit nominerade som Årets kooperativ i Sverige 2013, vunnit Årets kooperativ i Norrbotten och nominerats till Årets unga företagare i Luleå 2013. Det jag är allra stoltast över är att vi 2013 fick brons i European Design Awards som är en av Europas största designtävlingar. Det har även skrivits artiklar om Geektown i Cap & Design, Dagens industri, Driva Eget och i lokalpressen, då om vår framgångssaga och det faktum att vi är ett kooperativ, som är rätt speciellt i sig. Vi startade Geektown och har tillsammans utvecklat det. Nu fortsätter vi föra företaget framåt med vår 10-års plan i åtanke.

När du ser tillbaka på din utbildning, vad var det viktigaste du lärde dig?

– Jag fick en djupare förståelse för vad kommunikation är och vad det kan vara. Att vara designer eller kommunikatör innebär att lösa problem. Att sätta sig in i sin uppdragsgivares utmaningar och möjligheter och utforma smarta lösningar utifrån dem är vad jag gör på jobbet. Därför är det viktigt att alltid vara lyhörd för kundens önskemål. Att börja öva sig på att förstå vad som bäst löser ett problem bäst är nyttigt för det framtida yrkeslivet.

Hur upplevde du din tid på Luleå tekniska universitet?

– Det var en underbart kreativ tid. Vi hade många gästlärare, som utmanade oss och fick oss att börja tänka som kreatörer. Vi fick värdefulla kontakter med branschen. Jag älskar att åka ut till universitet nu också - energin ligger i luften, det finns en känsla av att allt är möjligt.

Har du några tips till den som funderar på att läsa mediedesign ?

– Mediedesign är bred utbildning med många möjligheter att utveckla en egen nisch på arbetsmarknaden. Jag skulle verkligen rekommendera utbildningen, den håller hög kvalité och det finns också en vilja att ständigt fortsätta utvecklas. Läs många böcker om design redan under utbildningen, låt dig inspireras av många sorters design och börja redan nätverka på och utanför universitetet. Det är de kontakterna som sedan kan ge dig jobb. Lycka till!