Lika villkor när dans möter musik

Publicerad: 13 mars 2015

Att koreografi skapas med viss musik i åtanke är inget nytt. Men när blivande danslärare och musiker möts i föreställningen Rorschach är det lika mycket dansen som styr musiken låter.

Det är sjätte gången danslärarstudenterna samarbetar med musikerstudenter från universitetet. Kursen heter Fortsättningskurs i dans och lärande 2 och även om den mynnar ut i en föreställning är det vägen dit som är i fokus.

– Vi danslärare har koreograferat varsitt solonummer utan att veta vilken musik som det ska dansas till. Musikerna har skrivit musik utan att veta hur dansen kommer att se ut, berättar Katla Nelander.

Bytte dans mot musik

Två veckor innan föreställningen möttes de och bytte inspelad dans mot musik. Sedan skapar dansarna koreografi efter den skrivna musiken och vice versa.

– Det är spännande att få veta hur musiker tycker att ens dans borde låta, säger Matilda Tuomela.

Att skapa dans till någon annans musik är vardag för en danslärare. Att göra koreografin innan musiken kommer till är inte lika vanligt.

– Vi pratar mycket om musiken eller dansen överordnar varandra och i den här typen av projekt blir det tydligt att en koreografi kan dansas till nästan vilken musik som helst, säger Sarah Dahlin Klein.

Tolkningsfritt

Att föreställningen heter just Roschach är långt i från en slump. De har uppmanats att tänka fritt och skapa dans och musik utan något sammanhängande tema.

– Just Rorschach-test är ju väldigt öppna för tolkning, precis som den här föreställningen är, säger Nicole Chindt.

 

Medverkande danslärarstudenter: Ann Murelius, Ida Linnér, Jenny Strandberg, Katla Nelander, Linda Lundqvist, Lottie Borgkvist, Maria Wennberg, Matilda Tuomela, Nadja Nilsson, Nicole Chint, Samanta Simicic, Sarah Dahlin Klein och Tanja Andersson Lidberg.

Medverkande musiker: Elias Ortiz, Olov Domeij, Alicia Carlestam och Andrei Amartinesei.

Handledande universitetslärare: Mathias Lundqvist (musik) och Petronella Linden (dans).

 

Foto: Stefan Wennman