Hoppa till innehållet

Studenter på Teaterhögskolan medverkar i Norrbottensteaterns ”Orlando”

Publicerad: 16 november 2022

Under hösten spelas Virginia Woolfs klassiker Orlando på Norrbottensteatern. Med på scenen är studenter från årskurs 2 på Teaterhögskolan. En av dem är Fedelia Malmgren Nesi. Det är första gången hon är med i en professionell uppsättning.
– Det är otroligt intressant och jag har blivit stärkt i min övertygelse att det är det här livet jag vill ha.

Orlando handlar om en man som vistas vid drottning Elisabeth I hov på 1500-talet. Han vill bli poet men blir aldrig riktigt färdig med sin dikt. På något oförklarligt, ja poetiskt, sätt åldras inte Orlando, utan fortsätter att leva genom århundradena. En dag vaknar Orlando upp som kvinna.

Fedelia Malmgren Nesi menar att ett sätt att tolka pjäsen är att den handlar om betydelsen av könsroller och social position under olika tidsepoker; högreståndskvinnan Orlando blir bemött på ett sätt under 1700-talet och ett annat 1920.

En resa genom tid och identitet 

– Det är en resa genom tid och identitet, men det finns så många olika bottnar i berättelsen och det känns lite läskigt att tala om för någon annan vad den handlar om. Det skapar förväntningar hos publiken som kanske inte infrias.

Fedelia Malmgren Nesi har flera olika roller i pjäsen. Bland annat är hon med i ”Kören” som är pjäsens berättarröst och spelar rollen som ”Tvätterskan” i 1600-talets Konstantinopel respektive ”Stora frosten” – ett förkroppsligande av den köldperiod som pågick cirka 1570 – 1710.  Hon tycker egentligen inte att det har varit så svårt att gå in och ut i olika roller. Däremot har det varit en utmaning att vara så många på scenen och samtidigt jobba med stora och skrymmande attiraljer.

Det gäller att inte vara i vägen och att inte föra oväsen när man ska hämta rekvisita bakom scenen. Det när nästan som en show i sig där bakom.

Första professionella uppsättningen

Det är första gången som hon är med i en professionell uppsättning. En viktig skillnad jämfört med uppsättningarna på Teaterhögskolan är att Orlando ges ett stort antal gånger.

– Man måste tänka på att, även om man själv har spelat pjäsen flera gånger redan, är det för de allra flesta i publiken första gången de ser den. Varje föreställnings publik förtjänar att få samma energi från oss på scenen. Därför är det viktigt att ta vara på sin energi genom att hitta rutiner i vardagslivet. Det handlar också om att våra kroppar måste hålla. Vi värmer upp tillsammans innan vi går ut på scenen. Men att sköta sin kropp är mycket under eget ansvar. Vi får själva hitta det som funkar för just oss. Man blir lite vuxnare på så vis.

En annan uppenbar skillnad jämfört med Teaterhögskolan är att hon jobbar med nya människor. Det är inte bara skådespelare utan personer med andra yrkesroller. Hon beskriver teatern som ett mikrosamhälle där alla strävar mot samma mål.

– Det är så tydligt att folk är proffs på vad de gör. Om regissören kommer på att ”vi behöver den här grejen” så är den färdigbyggd dagen därpå.  

Blev snabbt en i gänget

Trots allt det nya kände hon sig som student varmt välkommen och som en i gänget. Hon lyfter gärna fram regissören Stefan Metz förmåga att skapa en vi-känsla i ensemblen. Flera veckor ägnades åt att leka med olika material innan de började ta sig an själva texten. Det används mycket rekvisita gjort av papper i föreställningen.

Stefan var väldigt noga med att inte dela upp oss i studenter och skådespelare. De få gånger som vi delades upp kallade han oss för ”bästa laget”. Under de första veckorna började vi varje dag med att spela volleyboll. Det var bra tycker jag, för liksom volleyboll så är teater en lagsport.  

Studenterna från Teaterhögskolan som medverkar i uppsättningen är, förutom Fedelia Malmgren Nesi, Fadi Alsuhaili, Tintin Hansson Karlsson, Vendela Helldorff, Vanja Kittelmann Flensner,  John Njie och Elias Wahldén.