Hoppa till innehållet
Katherine Osborne
Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Möt en lärare – Katherine Osborne

Publicerad: 4 mars 2021

Katherine Osborne är universitetslektor i musikalisk gestaltning och operalärare. Även om hon är född och uppvuxen i New Orleans, jazzens huvudstad, har hennes hjärta funnits hos den klassiska musiken sen barndomen.

– Jag gillar jazz och rock också. Mina föräldrar hade en massa bra skivor inom alla möjliga genrer. Min far spelade klassisk oboe på amatörnivå. Jag tror att han inspirerade mig att söka mig i en klassisk riktning.

Under många år lekte hon med tanken att lämna USA för att uppleva något nytt. Chansen kom när en kollega bjöd in henne att undervisa på en sommarakademi i opera i Härnösand.

– Jag hade en fantastisk tid där och kom att återvända fyra gånger. Jag träffade några studenter i Härnösand som numer studerar här i Piteå. Jag var inte säker på att jag ville flytta till Piteå till en början, det är trots allt ett stort steg att flytta utomlands. Det som övertygade mig var studenterna på Musikhögskolan här i Piteå som fick mig att känna mig så välkommen. Dessutom tycker jag mycket om staden. Jag älskar att gå längs vattnet och i skogen!

Stor frihet till individuell anpassning

Tack vare att utbildningsprogrammet är relativt litet, att det är brett samt att hennes kollegor har en så öppen attityd, känner Katherine Osborne att hon har stor frihet att göra ett upplägg anpassat för den enskilde studenten. Att experimentera är en vital de av hennes undervisningsmetod.

– Min undervisningsmetod springer ur mina egna erfarenheter som student. Som sångare kan du ägna en massa tid åt att klura ut vad ditt instrument är och vad du kan göra med det. När jag själv började studera sång hade jag ingen aning om vad som var min röst och hur jag ville att den skulle utveckla sig. Jag tror att det är en ganska vanlig erfarenhet.

Under första året ägnar studenterna mycket tid åt att bara testa olika ljud och experimentera vad de kan göra med sin röst.

– Rösten är ett mångsidigt instrument. Det finns en risk att du fastnar i en föreställning om vad som är ditt sound som kan vara begränsande. Att sjunga låter så annorlunda inuti våra huvuden än när ljudet tränger ut i konsertlokalen. Klassiska vokalister kan hitta en klang i sin röst som de gillar men det är inte säkert att den kan överrösta en hel orkester eller att de klarar av att hålla den under en hel föreställning. Vi måste vara öppna till sinnet och låta våra röster förändras och utveckla sig med tiden allteftersom vår erfarenhet växer. Därför ägnar vi tid i utbildningen åt sångröstens anatomi, fysiologi, akustik och hälsa. Vi måste förstå vårt instrument för att kunna behärska det.

Distraherar sina studenter

Under en föreställning kan vad som helst hända. Katherine Osborne använder därför olika metoder för att distrahera studenterna.

– Jag kan till exempel be pianoackompanjatören att hoppa över en takt eller be andra sångare att göra oväntade ljud eller rörelser. Vi sjunger ofta i olika rum för att testa olika akustik. En gång slängde jag en slips på en student som, utan att blinka, fångade den med ena handen och integrerade den i sitt agerande. Jag vill att mina studenter ska nå dithän att de kan säga: ”Inget kan få mig att tappa fotfästet.”

En annan viktig del av utbildningen är att lära sig hur man kommunicerar med olika sångröster och instrumentala ensembler. Du måste kunna lyssna på de olika instrumentens klang medan du sjunger för att kunna koordinera vokalstämman med ensemblen och veta vilket instrument som är viktigast att följa vid en viss tidpunkt. Samtidigt som du gör det måste du kunna kommunicera med sångare du agerar mot på scenen och med dirigenten.

Skådespeleri en del av operakonsten

Som operasångare måste du också behärska skådespeleri. Katherine Osborne tror att de flesta av dagens studenter har tittat mycket mer på film än på teater, så att agera på en scen kan upplevas som lite konstlat till en början. På film kan man ta närbilder och kommunicera med små gester men på en stor scen där publiken sitter längre bort måste alla gester göras mycket större.

– I september 2020 hade vi en gästlärare som undervisade i barockoperans gestikkonst, vilken är väldigt dansartad och flytande. Genom att studera denna ålderdomliga gestikkonst kan studenterna hitta ett större vokabulär av rörelser att välja från i sitt agerande.

En av de bästa sakerna med Musikhögskolan i Piteå är enligt Katherine Osborne dem öppna atmosfären.

– Här kommer du att upptäcka en stöttande miljö där du uppmuntras att experimentera med din röst utan att sådana experiment brännmärks som misslyckanden. Det är en viktig komponent i mitt undervisningssätt: ”Perfekt är motsatsen till bra.” Det är en utmanande utbildning men den är inte så tävlingsinriktad att du inte kan tillåta dig att chansa och ändå känna dig trygg. För att finna dig själv måste du först förlora dig.

Kontakt

Katherine Osborne, Universitetslektor

Telefon: 0911-72754
Organisation: Musikalisk gestaltning, Musik medier och teater , Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle