Frida Carlsson
Frida Carlsson, blivande förskollärare.

Med världen som lektionssal

Publicerad: 7 september 2012

För förskollärarstudenten Frida Carlsson kommer campusområdet inom kort utvidgas avsevärt. Hon ska nämligen göra sin praktik (VFU) i Johannesburg, Sydafrika, och längtan till avresan är påtaglig.

Frida Carlsson kommer från det lilla samhället Höör i Skåne och hittade till Luleå tekniska universitet tack vare sin sambo som skulle läsa rymdteknik här. Hon läste först fristående kurser, bland annat engelska och vande sig sakta vid den nya hemorten

– Det var lite kallt och mörkt från början men snart så märkte jag att jag gillar vintern, den är på riktigt. Nu försöker jag åka snowboard också och vi har varit både till Riksgränsen och till den betydligt mindre anläggningen i Måttsund.

Då sambon läser till flygingenjör vid LTU och arbetstillfällena för en sådan mycket väl kan tänkas vara utomlands har Frida sen länge haft siktet på att även hon vill arbeta utanför landets gränser. Via sin morbror, som sedan två år bor i Sydafrika, fick hon kontakt med två skolor i Johannesburg och nu när hon är inne på sin sista termin har hon fem veckors praktik framför sig.

– Jag kommer åka till Johannesburg och börjar praktisera den 1:a oktober. Nu börjar jag vara lite nervös, eller kanske snarare förväntansfull. Det ska bli så roligt och så är det ju sommar där också och 25-30 grader varmt.

Liknande skolsystem

De två skolorna i Johannesburg heter Nursery 345, som är för de allra minsta barnen, och The Carlswald house, som rymmer lite äldre barn. Skolsystemet i Sydafrika skiljer sig från det i Sverige, men gemensamt är att barnen även där börjar i förskoleklass vid sex års ålder.

– Skolorna ligger på gångavstånd från min morbror där jag kommer bo så det känns skönt och tryggt då Johannesburg kanske inte är den säkraste platsen på jorden. Men jag känner mig inte orolig, det ska bli otroligt kul och jag ser oerhört mycket framemot att resa.

När Frida kommer tillbaka till Sverige och LTU väntar C-uppsatsen till vilken hon kommer samla på sig empiri under praktikperioden. Tanken är att sedan kunna göra en jämförelse tillsammans med en studiekamrat som praktiserar här i Sverige.

– Det kommer också blir spännande, att efteråt få jämföra de olika systemen och förskolemiljöerna. Så jag har bara roliga saker framför mig.