Utbildningens innehåll och upplägg
Ämneslärarutbildningen är en akademisk professionsutbildning där teoretiska studier kombineras med praktisk och beprövad erfarenhet i en tydlig progression, där målet är att utveckla den blivande lärarens förmåga att reflektera kring kunskaper och lärande; sitt eget såväl som framtida elevers. Utbildningen till ämneslärare i gymnasieskolan innebär därför såväl studier inom två valda ämnen som studier inom det som benämns utbildningsvetenskaplig kärna (UVK), där exempelvis etik, konflikthantering och läroplansteori ingår. Kurserna i UVK är fördelade över större delen av utbildningen och ska ge den studerande god förståelse för ämneslärarens uppdrag och villkor i gymnasieskolan. Utbildningens teoretiska del integrerar ämnesstudier och didaktik men den studerande genomför också verksamhetsförlagd utbildning (VFU), det vill säga perioder av utbildning under handledning i gymnasieskolan i en omfattning av 30 högskolepoäng (en termin). Utbildningen avslutas med att studenten genomför vetenskapligt arbete – examensarbete – på avancerad nivå. I programmet beaktas, kommuniceras och förankras ett jämställhetsperspektiv såväl i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.
För tillträde till kurs för VFU och för examensarbete ska angivna förkunskapskrav i kursplan vara uppfyllda. Särskild information om ansöknings- och antagningsförfarande till VFU och examensarbete säkerställs av kursgivande institution.
Omfattning
Programmets omfattning är 300-330 Högskolepoäng
Examen
Inriktningar
Ämneskombo
- Matematik - Engelska
- Matematik - Fysik
- Samhällskunskap - Historia
- Svenska - Engelska
- Svenska - Historia
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, behörighetskurser för undervisningsämne eller -ämnen
För följande gäller
Matematik - Engelska |
Grundläggande behörighet +
Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Matematik 4 (områdesbehörighet A6c).
Eller:
Engelska B, Samhällskunskap A och Matematik D (områdesbehörighet 6c) |
Matematik - Fysik |
Grundläggande behörighet +
Samhällskunskap 1b/1a1+1a2, Fysik 2, Matematik 4 (områdesbehörighet A6c).
Eller:
Engelska B, Samhällskunskap A, Fysik B, Matematik D (områdesbehörighet 6c) |
Samhällskunskap - Historia |
Grundläggande behörighet +
Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 2 och Historia 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A6c).
Eller:
Engelska B, Matematik B, Samhällskunskap B och Historia A (områdesbehörighet 6c) |
Svenska - Engelska |
Grundläggande behörighet +
Samhällskunskap 1b/1a1+1a2, behörighetskurser för undervisningsämne eller -ämnen (områdesbehörighet A6c).
Eller:
Engelska B, Samhällskunskap A, behörighetskurser för undervisningsämne eller -ämnen (områdesbehörighet 6c) |
Svenska - Historia |
Grundläggande behörighet +
Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A6c).
Eller:
Engelska B, Samhällskunskap A och Historia A (områdesbehörighet 6c) |
Urval
Urvalet grundas på betyg och högskoleprov
Obligatoriska kurser
Kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan: 60 Högskolepoäng
Kurskod |
Kurs |
Hp |
Nivå |
Kommentar |
F0014P
|
Vetenskapsteori, forskningsmetodik och statistik
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
H0047N
|
Skolan och samhället: förr och nu
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
P0056P
|
Specialpedagogiskt ledarskap i årskurs 7-9 och gymnasiet del 1
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
P0057P
|
Specialpedagogiskt ledarskap i årskurs 7-9 och gymnasiet del 2
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
U0042P
|
Läraruppdraget: lärarens yrkesroll, eleven och samhällsuppdraget
|
15,0
|
Grundnivå
|
|
U7023P
|
Läraruppdraget: skolutveckling och bedömning av lärande på vetenskaplig grund
|
15,0
|
Avancerad nivå
|
|
Verksamhetsförlagd utbildning: 30 Högskolepoäng
Kurskod |
Kurs |
Hp |
Nivå |
Kommentar |
U0010P
|
VFU 1 - Ämneslärare
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
U0020P
|
VFU 2, ämneslärare
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
U7011P
|
VFU 3, ämneslärare
|
15,0
|
Avancerad nivå
|
|
Kurser inom ämneskombo 210 Högskolepoäng