Sirius_2013_5

Blivande civilingenjörer glänste på Sirius

Publicerad: 13 januari 2014

En cirkulationskyl för mjölk eller en 3D-kamera som kan upptäcka hinder vid markberedning. Det var två av produkterna som tagits fram av studenter på Sirius, den avslutande projektkursen på Civilingenjör Maskinteknik.

Ett pyrotekniskt intro inledde Sirius 2013, där blivande civilingenjörer presenterade fyra innovativa produktkoncept som tagits fram på uppdrag av olika företag. Att arbeta sig igenom hela produktutvecklingsprocessen, från idé till färdig produkt, var något studenterna tyckte var väldigt givande.

Wedholms, en tillverkare av kyltankar för mjölk, ville ha hjälp att utveckla en kyltank med stor kapacitet. Lösningen blev en cirkulationskyl som är billig att tillverka och som klarar stora mängder mjölk.

– Att kyla 15 000 liter på en och samma gång kräver en gigantisk kyl, så vår lösning är en cirkulationskyl där man kyler en liter åt gången, och så snurrar det på. Exakt hur vi utformat kylen är hemligt, och just nu arbetar Wedholms med prototyper för serietillverkning, säger Rasmus Nordström, student på civilingenjör Maskinteknik.

Ett annat projekt hade SLU (Sveriges lantbruksuniversitetet) och Skogforsk (det svenska skogsbrukets forskningsinstitut) som uppdragsgivare med önskemål om en teknik för att hitta hinder vid markberedning.

– Vi har använt en 3D-kamera som redan finns på marknaden men där vi hittat en ny tillämpning för den. Våra tester ute i fält har visat goda resultat, och nästan alla hinder som stubbar och stenar kunde hittas. Nyttan med produkten är att få bättre planteringspunkter vilket ger bättre tillväxt på skogen och mindre markpåverkan då man inte behöver gräva så mycket i onödan. Problemet med detekteringen är alltså löst och det som återstår är att kunna kommunicera informationen till markberederaren så att den kan styra undan för hinder, säger Staffan Björklund, student på civilingenjör Maskinteknik.

Även företagen Sandvik Coromant och Volvo CE hade fått hjälp av blivande civilingenjörer vid LTU. Den grupp som arbetat åt Volvo CE hade lyckats så bra att lösningen lett till patentansökan. Deras arbete handlade om att förbättra framkomligheten hos Volvos dumper och företaget blev mäkta imponerat av LTU-studenternas förslag på förbättrad hjulrörelse, något som ger minskat slitage och ökad framkomlighet.