Förarlös dumper HX01
Den batteridrivna förarlösa dumpern HX1. Källa: Volvo CE.

Förarlös dumper radar upp priser

Den batteridrivna förarlösa dumpern HX1, utvecklad av studenter vid Luleå tekniska universitet tillsammans med Volvo Construction Equipment, kammar hem priser på löpande band.

– Dumperns kombination av elektrifiering och autonoma funktion ger oss en glimt av hur framtidens transportsystem och byggarbetsplatser kommer se ut, säger Karl Schultz i ett pressmeddelande från Volvo CE. Han är ordförande för svenska priskommittén för Quality Innovation Award.

Innovation med extrem potential

Quality Innovation of the Year Award, International Quality Innovation Award och Innovation of Innovations Award. Detta är priserna som Volvos förarlösa dumper HX1 nyligen vunnit. Dumpern är framtagen utifrån ett koncept som utvecklats av ingenjörsstudenter vid Luleå tekniska universitet i projektkursen SIRIUS. Det första priset, Quality Innovation of the Year Award, utdelad av svenska SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling, gjorde att Volvos dumper kvalificerade sig för den internationella finalen. En tävling som man sedermera vann.

The Quality Innovation Award är en prestigefylld internationell tävling som uppmärksammar innovationer som är revolutionerande och praktiska. I kategorin potentiella innovationer, som dumpern med LTU-rötter vann, handlar det om innovationer som ännu inte kommersialiserats men som har stor potential och tros kunna förändra en hel bransch.

Stora miljövinster

Volvo uppskattar att den förarlösa dumpern ska kunna minska koldioxidutsläpp med upp till 95 % och minska ägandekostnaden med 25 %. Det handlar alltså om att elektrifiera ett transportsteg vid gruvbrytning eller stenbrott, från schaktning till primär krossning och transport till sekundär krossning. Detta sker också autonomt då dumpern kan köra själv efter ett program. Dumpern kan dessutom kopplas ihop med flera andra maskiner till ett tåg.

– Det är verkligen roligt att ett SIRIUS-projekt som genomförts i samverkan med industrin når så stora framgångar. Jag är däremot inte förvånad, vi har sett många lyckade innovationer i kursen genom åren, där flera blivit föremål för patentansökan. År efter år lyckas studenterna imponera på oss, och det är ett kvitto på att vår civilingenjörsutbildning i Maskinteknik håller hög klass, säger Magnus Karlberg, biträdande professor i Datorstödd maskinkonstruktion och en av de ansvariga för SIRIUS-projekten.

Läs även

Taggar

Sidansvarig och kontakt: Ted Karlsson

Publicerad: 14 februari 2017

 

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vår forskning bedrivs i nära samarbete med företag som Bosch, Ericsson, Scania, LKAB, SKF och ledande internationella universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,6 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 700 anställda och 15 000 studenter.

 

Luleå tekniska universitet • 971 87 Luleå • Organisationsnummer: 202100-2841 • Telefon: 0920 49 10 00 • Fax: 0920 49 13 99 • Studenttorget: 0920-49 20 00
E-post allmänna ärendenFrågor om studier • Om webbplatsen  • © Luleå tekniska universitet 2017