Hoppa till innehållet
 Stefan Reuterswärd
Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Med fokus på både spel- och filmindustrin

Publicerad: 5 mars 2021

Stefan Reuterswärd är lärare på datorgrafikprogrammet vid Luleå tekniska universitet.

I vilka kurser möter studenterna dig?

– Jag hjälper till i flera olika kurser på programmet. Från industrin hämtar vi in lärare med spetskompetens, därutöver är det jag och det lokala lärarlaget som tillsammans lägger grunden, organiserar kurserna och ger stöd till studenterna. Du träffar mig från och med första kursen, introduktion till datorgrafik, och senare i kurser som till exempel compositing och 3D-grafik för datorspel. 

Varför ska man läsa datorgrafik vid Luleå tekniska universitet?

– Vår datorgrafikutbildning är en av ett få universitetsutbildningar i Sverige som riktar in sig på bildproduktion för både spel- och filmindustrin. Vi tar ett brett grepp om datorgrafikproduktion och fokuserar på djup förståelse av grunderna – tekniska, konstnärliga och produktionsmässiga. Genom våra kurser får du en god överblick av de olika inriktningarna inom datorgrafik, och få möjlighet att inrikta dig mot det du tycker är intressant. Du kommer också jobba mycket i projekt, bland annat tillsammans med studenter på programmet i datorspelsprogrammering. Vi lärare är stolta över den höga bildkvalitet som studenterna uppnår, se själv på gscept.com. Efter utbildningen har du en portfolio som hjälper dig få jobb i industrin, och du är redo för framtidens utveckling. Vi har mer än 30 års erfarenhet av den här typen av program, den erfarenheten och vårt stora alumnnätverk hjälper oss framåt.

Vad vill du att studenterna ska få med sig från dina kurser?

– Det är lätt att fastna i det tekniska när du lär dig datorgrafik – då är det viktigt att komma ihåg sin egen vision för det du gör. Kurserna jag håller handlar dels om att lära sig teori och praktik, och dels att ge utrymme för kreativitet och att ta arbetet ett steg längre. Datorgrafik bygger på det tekniska, men vi vill skapa bilder som engagerar.

Har Skellefteå som studieort några specifika fördelar?

– Universitetsområdet i Skellefteå har en hel del som talar för sig: det finns flera utbildningar i närliggande ämnen bredvid varandra, en tradition av kreativa och ambitiösa studenter, en växande industri inom spelbranschen och digital design och det kommunala fastighetsbolaget Skebo ger bostadsgaranti till alla nyblivna studenter. Allt bidrar till en miljö där du kan fokusera på det som är viktigast: dina studier och din framtid.  

Vad är det roligaste med att undervisa?

– För mig själv är det ständigt fascinerande att utforska ämnet datorgrafik. Tekniken och arbetsmetoderna utvecklas hela tiden, det finns alltid något nytt att lära sig och kreativiteten och konstnärligheten är inspirerande. Men roligast är ändå när studenterna överraskar mig med nya lösningar, kreativa idéer och sin personliga utveckling.

Vad är det mest utmanande?

– Datorgrafik är ett ämne i ständig balans mellan det tekniska och konstnärliga, mellan produktion och utveckling. Det är också ett brett ämne, och det är lätt att känna att man inte hinner med allt. Einstein ska ha sagt något i stil med att “värdet av en utbildning är inte att lära sig mycket fakta, utan att träna sig i att tänka", och det är något jag påminner både mina studenter och mig själv om!  

Har du något råd till den som funderar på att läsa datorgrafik?

– Man ska veta att datorgrafik inte är som vilket ämne som helst. Ytterst bygger det på ditt eget intresse och passion – du slutar inte vara en datorgrafiker när du går hem för dagen. Från industrins sida spelar det inte så stor roll var, eller ens vad, du har studerat. Det är din portfolio och din samarbetsförmåga som är viktigast. Det finns mycket på Luleå tekniska universitet som ger dig goda förutsättningar för att lyckas, men viktigast är ändå dina medstudenter. Det är ni som kommer arbeta tillsammans och inspirera varandra att fortsätta utvecklas. Och bara några år efter examen kommer du inse att ni tillsammans utgör ett ovärderligt kontaktnätverk.