Internationella branschjättar besökte Gradshow

Några av världens största företag inom visuella effekter och tv-spel besökte Luleå tekniska universitet under årets Gradshow. Studenter från programmen i datorgrafik och datorspelsutveckling presenterade sina inriktningsprojekt och fick chansen att lära sig mer om branschen.

– Våra studenter är väldigt attraktiva inom branschen. Intresset från företagen blir bara större och större för varje år, snart måste vi börja tacka nej till en del intresseanmälningar, säger Arash Vahdat, universitetsadjunkt och utbildningsledare för programmet datorgrafik.

Jobbat med flera succéefilmer

Årets Gradshow lockade sju av branschens ledande företag och fyra av dem hade tagit sig hela vägen från London bara för att träffa universitetets studenter. Bland de besökande företagen fanns till exempel Moving Picture Company, The Mill och Framestore, företag som arbetat med filmsucéer såsom Gravity, The Marsian och Ex Machina. Förutom att delta i workshops fick studenterna också handfasta tips på hur de ska göra för att slå sig fram i branschen: fixa en bra portfolio och ett bra CV, var beredd på att jobba hårt och framför allt – visa din personlighet och ha passion för det du gör.

Utbildar problemlösare

Goda erfarenheter och bred kompetens är det som lockar branschjättarna till Skellefteå.

– Vi utbildar problemlösare och jämfört med andra liknande utbildningar är studenterna vid datorgrafik och datorspelsutveckling väldigt allsidiga i sin kunskap. Vi jobbar dessutom väldigt nära industrin, de deltar i allt från utveckling av läroplanen till våra studentprojekt, säger Arash Vahdat som ser Gradshow som en utmärkt språngbräda till en framtida karriär.

– De här företagen kommer inte till några andra avenska universitet än Luleå tekniska universitet. Det är en unik chans för våra studenter att träffa sina potentiella arbetsgivare och knyta kontakter som kan bli helt avgörande för det kommande yrkeslivet.

Cassandra Lindquist, datorgrafik, Västerås

– Det bästa med Gradshow är att vi får träffa olika företag från branschen och se vilka möjligheter det finns för oss i framtiden. Jag tycker det är ett jättebra arrangemang och väldigt informativt.

Julia Arvidsson, datorgrafik, Lycksele

– Det jag tycker är särskilt bra är att vi studenter får träffa företagen och höra vad de förväntar sig och vill ha av mig när jag är klar med studierna. Sen är det också bra att få träffa representanter från branschen öga mot öga.

Robert Ringholm, datorspelsutveckling, Strängnäs

– Vi får lära oss hur företagens rekrytering  fungerar och det är bra. Det är hård konkurrens så du måste nog vara beredd på att jobba hårt.

Josefin Holm, datorgrafik, Göteborg

– Gradshow ger en inblick och en chans att få lära sig mer om industrin. Det är väldigt intressant och visar verkligen upp alla olika valmöjligheter som vi har i framtiden.

Erik Hedman, datorspelsutveckling, Luleå

– Det är intressant att få veta vad man kan göra efter studierna. Det här ger oss en större inblick och vi kan få svar på våra frågor.

Datorgrafik

[http://www.ltu.se/edu/program/KKDGG]

Datorspelsutveckling

[http://www.ltu.se/edu/program/TIDUG]

Taggar

Sidansvarig och kontakt: Lars Andersson

Publicerad: 14 mars 2016

 

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vår forskning bedrivs i nära samarbete med företag som Bosch, Ericsson, Scania, LKAB, SKF och ledande internationella universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,6 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 700 anställda och 15 000 studenter.

 

Luleå tekniska universitet • 971 87 Luleå • Organisationsnummer: 202100-2841 • Telefon: 0920 49 10 00 • Fax: 0920 49 13 99 • Studenttorget: 0920-49 20 00
E-post allmänna ärendenFrågor om studier • Om webbplatsen  • © Luleå tekniska universitet 2017