Jakob Olofsson
Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Han fick jobb i spelbranschen

Jakob Olofsson tog examen från högskoleingenjörsprogrammet i datorspelsutveckling 2017. Idag jobbar han på företaget Gold Town Games, en spelstudio i Skellefteå med drygt 25 anställda.

Vad gör du på jobbet?

– Jag jobbar som backend-programmerare, med andra ord programmerar jag servrarna och nätverkskommunikationen som ligger bakom spelen vi utvecklar. Jag har även arbetat på en mindre spelstudio i Skellefteå där jag fick utveckla spel till moderna VR-headset.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Att jag får arbeta tillsammans med många andra kreativa personer och att vi tillsammans får skapa häftiga spel och upplevelser som kan ge spänning och glädje åt de som spelar.

Vad i din karriär är du extra stolt över?

– Jag är väldigt stolt över att ha varit med och utvecklat spelet Orch Star som släpptes på spelplattformen Steam. Projektet började under studietiden, då var vi bara tre personer som jobbade på kvällar och nätter. Men efter examen blev vi ett företag och det blev mitt heltidsjobb att utveckla spelet. Att vara med och bygga något från början till slut och att se andra människor tycka om det du skapat är en känsla som är svår att slå.

När du ser tillbaka på din utbildning, vad var det viktigaste du lärde dig?

– Jag lärde mig förstås massor kring att skiva kod – vilket är en väldigt viktig del av mitt jobb – men det viktigaste jag lärde mig var nog metoder för problemlösning och att lösa problem på egen hand. Ofta har jag kollegor som jag kan ställa frågor till, men det är ändå väldigt viktigt att kunna ta fram och presentera egna lösningar. Att vänja mig vid att hela tiden lära mig nya saker och sedan använda dem i mitt arbete är också något väldigt viktigt jag plockade med mig från studietiden.

Hur upplevde du tiden på Luleå tekniska universitet?

– Min tid på Luleå tekniska universitet var superbra! Det var väldigt roligt att träffa så många andra som brinner för samma saker som jag, och att få jobba tillsammans i olika projekt. Genom ett projektarbete på universitetet fick jag också kontakt med personer som ledde till mitt första jobb inom branschen.

Hur var det att bo och plugga i Skellefteå?

– Det var jätteroligt att plugga i Skellefteå. Jag bodde i en studentlägenhet tillsammans med två andra studenter. Vi hade gångavstånd till centrum, mataffär och till campus. Studentföreningen på campus anordnade många roliga aktiviteter varje vecka, mina favoriter var filmkvällar och TV-spelskvällar.

Har du några tips till den som funderar på att läsa datorspelsutveckling?

– Det är viktigt att förstå att datorspelsutveckling inte är samma sak som att spela datorspel. Det finns dock massor med gratisverktyg man kan ladda ned och bygga egna små spel med, för att se om det är något man tycker är roligt. Personligen så rekommenderar jag spelmotorn Unity. Jag skulle också rekommendera att bygga egna spel på fritiden vid sidan av studierna, både för att testa dina kunskaper och lära dig mer, men också för att skapa nya kontakter med andra spelmakare.