Rekordintresse för Gradshow

Några av världens största företag inom visuella effekter och tv-spel har besökt Luleå tekniska universitet för årets upplaga av Gradshow. – Det är jättekul att få möjlighet att kommunicera med framtida arbetsgivare, säger Anton Grönberg, student på högskoleingenjörsprogrammet i datorspelsutveckling.

Det var rekordmånga företag som tagit sig till universitetsområdet i Skellefteå för årets Gradshow och spännande möten med studenterna. Under den traditionsenliga frågestunden fick studenterna tips på allt från hur de ska uppträda under jobbintervjuer till hur de bäst packeterar sin portfolio. Claire Anderson och Rob Holmes från The Mill hade flugit in från London. The Mill är ett företag som håller på med visuella effekter, framför allt inom reklamfilm. De har bland annat gjort jobb åt märkesjättar som Nike, Converse och Spotify.

– Det är viktigt för oss att inte bara besöka de stora universiteten. Svenska studenter har gott rykte, säger Rob Holmes.

Vilket är ditt bästa råd till de studenter som snart ska ge sig ut på arbetsmarknaden?

– Överraska dem du möter! Jag tror det är viktigt att visa att du är mer än din portfolio, säger Rob Holmes.

Arash Vahdat är utbildningsansvarig för programmet datorgrafik. Han gläds över det stora antalet företag som kommit för att inspirera studenterna.

– Det är ovärderligt för studenterna att kunna träffa branschen under sådana här former, säger Arash Vahdat.

– Dessutom bekräftar företagens närvaro att våra utbildningar håller hög kvalitet.

Unik möjlighet att möta branschen

Förutom att lyssna på föredrag hållna av företagsrepresentanter, i år fanns bland andra Moving Picture Company, Double Negative och King representerade, fick studenterna också möjlighet att visa upp sina inriktningsprojekt för branschen. På Anton Grönbergs skärm ser vi rök, eld, gnistor och en whisp som flyger omkring.

– Den här lösningen har jag skapat på grafikkortet istället för på processorn, säger Anton Grönberg och fortsätter entusiastiskt:

– Utbildningen i datorspelsutveckling är en bred utbildning. Vi får lära oss alla delar av spelprogrammering vilket innebär att vi kan jobba i många olika branscher. Vi blir praktiska programmerare, och det är kul!

 

Datorgrafik

[http://www.ltu.se/edu/program/KKDGG]

Datorspelsutveckling

[http://www.ltu.se/edu/bli-student/prog/Media/Hogskoleingenjor-Datorspelsutveckling-7.26058]

Kim Seefried, datorgrafik

– Det viktigaste med en sådan här dag är kontakterna med företagen. Nu vet man vem du kan gå till och få svar på dina frågor. Förhoppningen är att komma in i yrket och hitta en arbetsplats som jag trivs på.

Rasmus Harrysson, datorspelsutveckling

– Det är extremt bra att få träffa företagen. På en sådan här dag får man verkligen chansen att prata med presumtiva arbetsgivare på ett avslappnat sätt. Kontakterna man knyter är det bästa med Gradshow, och en chans för mig att visa för dem vem jag är.

 

Taggar

Sidansvarig och kontakt: Lars Andersson

Publicerad: 26 mars 2017

Uppdaterad: 11 april 2017

 

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vår forskning bedrivs i nära samarbete med företag som Bosch, Ericsson, Scania, LKAB, SKF och ledande internationella universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,6 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 700 anställda och 15 000 studenter.

 

Luleå tekniska universitet • 971 87 Luleå • Organisationsnummer: 202100-2841 • Telefon: 0920 49 10 00 • Fax: 0920 49 13 99 • Studenttorget: 0920-49 20 00
E-post allmänna ärendenFrågor om studier • Om webbplatsen  • © Luleå tekniska universitet 2017