Hösten 2017 Byt termin »
180 Högskolepoäng

Högskoleingenjör Datorspelsutveckling

Program på grundnivå

Datorspelsutveckling är utbildningen för dig som gillar matematik och programmering och vill arbeta i den spännande datorspelsbranschen. Här utbildas du till dataingenjör med expertis inom spelutveckling, men utbildningen förbereder dig även för jobb i andra delar av IT-sektorn.

Målsättningen är att du efter avklarad utbildning blir en skicklig programmerare som har goda kunskaper inom spelutveckling och spelproduktion. Programmet för datorspelsutveckling ger en högskoleingenjörsexamen vilket ställer krav på dina förkunskaper men garanterar också gedigen teknisk kunskap inom ditt yrkesområde. Under utbildningen kommer du också skolas in i ett entreprenöriellt tankesätt så att du på bästa sätt kan nå ut med dina idéer och produkter.

  Mer information

Utbildningens innehåll

Utbildningen är baserad på en ingenjörsutbildning och kombineras med en rad spelprogrammeringskurser samt projekt. Bland dessa kurser finns AI-programmering, fysikprogrammering för spel, grafikprogrammering, spelmotorarkitektur, spelproduktion och ett antal spelprojekt. För ett modernt 3D-spel behövs kompetens från en rad områden och på Luleå tekniska universitet i Skellefteå utbildas du i flera av dem. Utbildningen är produktionsinriktad vilket betyder att vi skapar produktionsmiljöer så att du ges möjlighet att jobba tillsammans med andra utvecklare, spelgrafiker eller andra för att lära dig kommersiella arbetsmetoder.

Var kan jag jobba?

I Sverige och övriga världen växer dataspelsindustrin, vilket gör att det behövs fler duktiga spelprogrammerare. Även filmindustrin behöver programmerare som förstår teknik och arbetsflöden för produktion av specialeffekter.

Anmälan

Skellefteå, Normal, Hösten 2017
Period:Startdatum 2017-08-16, v.33 2017
Studieort:Skellefteå
Undervisning:Dagtid, 100%
Språk:Svenska
Anmälningskod: LTU-87396
Sista ansökningsdag:2017-04-18
Antal platser:35
Öppen för sen anmälan
Förkunskapskrav för Högskoleingenjör Datorspelsutveckling

Grundläggande behörighet +

Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c (områdesbehörighet A8).

Eller:

Fysik B, Kemi A, Matematik D (områdesbehörighet 8)

Urval för Högskoleingenjör Datorspelsutveckling

Urvalet grundas på betyg och högskoleprov

Vill du veta mer om programmet?

I utbildningsplanen finns en beskrivning av hur programmet är upplagt med avseende på exempelvis innehåll och kurser. Läsordningen visar i vilken ordning som kurserna i programmet läses. I examensbeskrivningen anges lokala och centrala krav som måste vara uppfyllda för en viss examen.

Utbildningsplan Läsordning Examensbeskrivning för Högskoleingenjörsexamen, datorspelsutveckling

Frågor om ansökan, behörighet och antagning

 

Q  Ställ dina frågor i vårt formulär 

Studenttorget svarar på dina frågor via vårt formulär

Du kan även ringa på 0920-49 20 00

[http://www.ltu.se/edu/bli-student/din-studietid/Kontakt/Kontakta-Studenttorget-Bli-student-1.115338]

 

Frågor om programmet

Har du detaljfrågor om programmet som du inte hittar svar på under programsidorna eller i utbildningsplanen, tveka inte att kontakta oss.

Johannes Hirche, Universitetslektor
Organisation: Distribuerade datorsystem, Datavetenskap, Institutionen för system- och rymdteknik
Telefon: 0910-585718
Patrik Holmlund, Universitetslektor
Organisation: Distribuerade datorsystem, Datavetenskap, Institutionen för system- och rymdteknik
Telefon: 0910-585392
 

Publicerad: 11 mars 2017

Uppdaterad: 29 mars 2017

 

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vår forskning bedrivs i nära samarbete med företag som Bosch, Ericsson, Scania, LKAB, SKF och ledande internationella universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,6 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 700 anställda och 15 000 studenter.

 

Luleå tekniska universitet • 971 87 Luleå • Organisationsnummer: 202100-2841 • Telefon: 0920 49 10 00 • Fax: 0920 49 13 99 • Studenttorget: 0920-49 20 00
E-post allmänna ärendenFrågor om studier • Om webbplatsen  • © Luleå tekniska universitet 2017