Hoppa till innehållet

Varför ska man bli underhållsingenjör?

Michael Palo är affärsområdeschef på LKAB och flaggar för ett stort behov av kompetensen som underhållsingenjörer besitter och bidrar med till verksamheten. Vad är egentligen en underhållsingenjör och vad utmärker deras arbete hos ett företag som LKAB?

Hör vad Michael har att säga om vad utbildningen högskoleingenjör underhållsteknik kan leda till för möjligheter efter examen.

Detta videoklipp har blockerats på grund av dina cookie-inställningar.
Acceptera marknadsföringscookies eller se videoklippet på Youtube.

Michael Palo berättar om sitt jobb.

Detta videoklipp har blockerats på grund av dina cookie-inställningar.
Acceptera marknadsföringscookies eller se videoklippet på Youtube.

Michael Palo berättar om hur eftertraktade underhållsingenjörer är på arbetsmarknaden.

Detta videoklipp har blockerats på grund av dina cookie-inställningar.
Acceptera marknadsföringscookies eller se videoklippet på Youtube.

Michael Palo berättar om vad som utmärker en underhållsingenjör.

Masterprogrammet i underhållsteknik

Efter att ha läst till högskoleingenjör i underhållsteknik kan du gå vidare med att läsa en master. Masterprogrammet i underhållsteknik är utformat för att uppfylla både industrins och akademins krav och förbereda dig för en framtid på ett internationellt världsledande företag eller universitet.

Nästa resa till Mars

NASA besökte Luleå tekniska universitet och Dr. Kai Goebel föreläste om allt från månlandningen till möss i viktlöshet. What does NASA do? An insider’s view var titeln på föredraget som lockade en mixad publik bestående av bland annat studenter, kemister, tekniker, geologer och matematiker.

Utvecklar underhållssystem för kinesiska snabbtåg

Forskare från drift- och underhållsteknik vid Järnvägstekniskt centrum på Luleå tekniska universitet har initierat ett projekt för att utveckla ett underhålls- och tekniksystem för prognos och underhållshantering för höghastighetståg i Kina. Systemet kommer att göra höghastighetstågsystemet mer robust och tillförlitligt.

Tar fram säkrare analyser om järnvägens tillstånd

Med en stor mängd sensorer och insamling av stora mängder tillståndsdata ska forskare vid Luleå tekniska universitet utveckla smarta algoritmer och ta fram säkrare analyser för järnvägens tillstånd. Man vill med denna teknik hitta en metod för effektivare underhåll och mindre avbrott och förseningar vilket kostar samhället stora pengar idag.