Hoppa till innehållet
datorgrafik2020
Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Datorgrafik för spel och film, kandidat

180 Högskolepoäng, Program på grundnivå
Utbildningen datorgrafik för film och spel riktar sig till dig som vill skapa digitala miljöer, karaktärer, animationer och visuella effekter för filmer, tv-serier och datorspel.

Utbildningen är för dig som har ett starkt intresse för bildskapande och problemlösning. Kanske utforskar du redan möjligheterna med digital teknik, såsom 3D-modellering, animation och visuella effekter. Du är kreativ och drivs av att skapa rörliga bilder eller datorspel som berättar och fängslar. Under utbildningen får du möjlighet att träna dina tekniska och visuella färdigheter med professionella programvaror och utrustning, samt utveckla din förmåga att gå från koncept till färdig film- eller spelproduktion.

Utbildningens innehåll

Kursernas teoretiska moment genomförs i form av litteraturstudier, seminarier samt skriftliga reflektioner och analyser av eget eller andras resultat.
Praktiska moment genomförs i form av mindre film- eller datorspelsproduktioner. Du kommer att arbeta med programvaror av industristandard - exempelvis Photoshop, DaVinci Resolve, Maya, Motionbuilder, Nuke, Houdini, ZBrush och Unity/Unreal Engine.
Du kommer att få tillgång till en dedikerad arbetsstation och professionell utrustning/lokaler för filminspelning, motion capture, 3D-scanning och virtual reality.
Under utbildningen kommer du att arbeta över ämnesgränser tillsammans med scenografer, filmfotografer, speldesigner, datorgrafiker från branschen och studenter från utbildningen datorspelsprogrammering. 

Var kan jag jobba?

Utbildningen har ett stort nationellt och internationellt industrinätverk inom visuella effekter och datorspel och du har möjlighet att komma i kontakt med stora och små studios runt om i världen. Många av våra tidigare studenter arbetar på företag som till exempel Dneg, Framestore, MPC, Weta Digital, ILM, DICE, Paradox och Massive. Du kan jobba med film- och tv-produktioner, i reklambranschen och inom datorspelsbranschen.

Anmälan
Datorgrafik för spel och film kandidat, internationella studenter,
Skellefteå, Normal, Hösten 2022

Startdatum 2022-08-29, v.35 2022
Skellefteå
Dagtid, 100%
Engelska
LTU-87012
2022-01-17
10
Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) +

Engelska 6, Fysik 1a eller 1b1, Matematik 2a eller 2b eller 2c.

Urval

Urvalet grundas på betyg och högskoleprov

Ansök här»

Anmälan
Datorgrafik för spel och film kandidat, nordiska studenter,
Skellefteå, Normal, Hösten 2022

Startdatum 2022-08-29, v.35 2022
Skellefteå
Dagtid, 100%
Engelska
LTU-87438
2022-04-19
20
Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) +

Engelska 6, Fysik 1a eller 1b1, Matematik 2a eller 2b eller 2c.

Urval

Urvalet grundas på betyg och högskoleprov

Anmälan öppnar 2022-03-15

Vill du veta mer om programmet?

I utbildningsplanen finns en beskrivning av hur programmet är upplagt med avseende på exempelvis innehåll och kurser. Läsordningen visar i vilken ordning som kurserna i programmet läses. I examensbeskrivningen anges lokala och centrala krav som måste vara uppfyllda för en viss examen.

Vanliga frågor om studier

Här hittar du vanliga frågor om hur det är att studera vid Luleå tekniska universitet.

 

Q  Hittade du inte svar på dina frågor?   

antagning.se finns svar på många frågor när det gäller anmälan, antagning och behörighet. Du kan också kontakta oss med allmänna frågor om att studera på Luleå tekniska universitet och frågor kopplade till behörighet och antagning.

 

Frågor om programmet

Har du detaljfrågor om programmet som du inte hittar svar på under programsidorna eller i utbildningsplanen, tveka inte att kontakta oss.

Arash Källmark

Arash Källmark, Universitetsadjunkt, Utbildningsledare Visuell gestaltning

Organisation: Distribuerade datorsystem, Datavetenskap, Institutionen för system- och rymdteknik
Telefon: 0910-585347