Skogsbrand. Bildkälla: Creative Commons
Skogsbrand. Bildkälla: Creative Commons Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Ökat intresse för drönare i räddningstjänst

Intresset för att använda drönare inom räddningstjänsten ökar. Tekniken med drönare kan med fördel användas vid sökning efter drunkningsolyckor, vid skogsbränder eller överblicksbilder på större olycksplatser. Brandingenjör Alexandra Olofssons vid Luleå tekniska universitet har i sitt examensarbete undersökt de lagliga möjligheterna att nyttja drönare för räddningstjänsten.

En enkät Alexandra Olofsson genomförde 2017 visar att 25 procent av landets räddningstjänster har eller håller på att skaffa drönare. Problemen att få nyttja drönare finns främst i den juridiska delen med de olika tillstånd som krävs för att få flyga och ha en filmkamera på drönaren. Det finns även skyddsobjekt, militära zoner och annan känslig infrastruktur där flygning och fotografering är förbjuden, vilket kan sätta stopp för användning av drönare vid till exempel en skogsbrand. Det finns även risk för hackade kameror och illegal spridning av bild och film.

Brandingenjör Alexandra Olofsson Foto: Richard Renberg
Brandingenjör Alexandra Olofsson. Foto: Richard Renberg


– De lagar och regler som man har att följa är Tranportsstyrelsens tillstånd, lagen om skydd för geografisk information och kameraövervakningslagen. Den sistnämnda kan eventuellt ersättas med personuppgiftslagen i framtiden, ett arbete för detta pågår. Drönaranvändingen kompliceras ytterligare av specifika tillstånd för att flyga med drönare i mörker eller utom synhåll för piloten, säger Alexandra Olofsson.

Drönare

För räddningstjänsten krävs snabba beslut och tillstånd vilket i dagsläget förefaller svårt.

– Det är ingen lätt uppgift lagstiftaren står inför. Dessutom pågår teknikutveckling för fullt och vi kommer troligtvis att få både större och mer avancerade drönare inom en snar framtid, säger Alexandra Olofsson.

I nuläget är det mycket att ta hänsyn till som komplicerar och fördröjer användningen av drönare i räddningstjänst. Lagar och regler är inte anpassade för att en flygande farkost ska kunna användas på detta sätt, men med en gynnsam utveckling kommer användningen kunna optimeras.

Michael Försth

Försth, Michael - Professor

Organisation: Stålbyggnad, Byggkonstruktion och brand, Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser
Telefon: 0920-491265
Rum: F930 - Luleå»

Taggar