ARINKA
Infrastruktur för arktiska järnvägar i Kolarctic.
Forskare: Matti Rantatalo (PL), Amir Garmabaki, Mattias Holmgren, Johan Odelius, Saad Ahmed Khan.
Sponsor/Grant: Kolactic
Varaktighet: 2018-2021
Målsättning
I Kolarctic-regionen spelar järnvägen en viktig roll för godstransporter av mineraler och malm, fisk, livsmedel, papper och timmer. Att resa med tåg i Kolarctic-regionen blir också alltmer populärt bland pendlare och turister. Generellt i Europa och Kolarctic-regionen finns det en förväntan om en gradvis ökande efterfrågan på transportkapacitet på järnvägsnätet. Kolarctic-regionen erbjuder extremt utmanande förhållanden för drift och underhåll av järnvägen. ARINKA-projektets huvudmål är att öka järnvägskapaciteten i Kolarctic-regionen och att bidra till att göra järnvägsnät, drift och underhåll smartare, mer hållbart och klimatsäkert.
Projektstatus och resultat: ARINKA-projektet syftar till att utveckla en gränsöverskridande järnvägsforskning och utveckla samarbetet mellan parter från de olika länderna i Kolarctic-regionen. Huvudsyftet med ARINKA-projektet är att göra järnvägen (och transporter) i Kolarctic mer tillförlitlig, hållbar och klimatsäker under arktiska eller kalla klimatförhållanden, särskilt genom att
- Bygga upp kompetens och utbyta järnvägskunskap och lösningar med bästa praxis för att ta fram rekommendationer för uppgradering av befintliga järnvägar för att kunna öka transportkapaciteten.
- Förbättrat, nytt och mer kostnadseffektivt underhåll och järnvägsdrift genom att ge rekommendationer om sensor- och monitorinstallation för järnvägen i Kolarctic för effektivare järnvägsdrift.
Uppdaterad: