Automain
Syftet med projektet är att göra godstransporterna på järnväg mer tillförlitliga, dvs. pålitliga, tillgängliga, underhållbara och säkra genom att skapa ytterligare kapacitet på det befintliga järnvägsnätet.
Sponsorer: EU, FP7 (sjunde ramprogrammet) & Trafikverket (svenska Trafikverket)
Forskare: Uday Kumar, Ulla Juntti & Aditya Parida
Varaktighet: 2011-2014
Ett EU-projekt för ökad spåranvändning genom optimering av underhåll, tilldelning och inspektion av järnvägsnät.
Projektets övergripande mål är att göra godstransporter på järnväg mer pålitliga, dvs. tillförlitliga, tillgängliga, underhållbara och säkra genom att skapa ytterligare kapacitet i det befintliga järnvägsnätet. Genom ett utbrett införande av automation som är utformad för att förbättra tillförlitligheten, tillgängligheten, underhållsmässigheten och säkerheten (RAMS) hos utrustning och system för järnvägsinfrastruktur, förväntas den nödvändiga stilleståndstiden för järnvägen kunna minskas med så mycket som 40%.
Projektet är pågående och kommer att leverera fem viktiga innovationer inom området förbättring av underhållet av järnvägsinfrastruktur. Var och en av innovationerna kommer individuellt att antingen påskynda och/eller hjälpa till att optimera befintliga underhållsprocesser, vilket i sin tur kommer att minska den erforderliga besittningstiden och skapa kapacitet för godstransporter.
LTU/JVTC tillhandahåller kunskap, erfarenhet och expertis i WP 1, 2 och 3 och är arbetspaketledare för WP4 för "Högpresterande underhåll". WP4 kommer att ge mer kapacitet för godståg genom förstärkt och ökad effektivitet av högpresterande underhåll genom att påskynda storskaligt underhåll och utveckla ett modulärt tillvägagångssätt för underhåll av växlar och korsningar. Detta kommer att uppnås genom att eliminera/isolera prestandadödare, kostnads- och riskdrivare genom en länk- och effektmodell och kapacitetsoptimering.
Uppdaterad: