FR8RAIL II, III & IV
Användarcentrerad innovation för godstransporter på järnväg för ett gemensamt europeiskt järnvägsområde
Huvudsyftet med FR8RAIL-projektet är att utveckla funktionella krav för hållbara och attraktiva europeiska godstransporter på järnväg.
FR8RAIL IV syftar till att öka den tekniska beredskapen för de specifika tekniker som utvecklats genom innovationsåtgärder upp till TRL 7. Inom ramen för de allmänna utmaningar som lyfts fram i S2R:s strategiska huvudplan kommer följande specifika utmaningar som överensstämmer med den årliga arbetsplanen 2020 att behandlas av FR8RAIL IV-projektet: 1) Tillståndsbaserat underhåll (CBM), 2) Smarta godsvagnskoncept, 3) Framtidens godslok, 4) Långa tåg och 5) Automatisk tågdrift (ATO).
Projektet ska, i de delar där Trafikverket och LTU deltar, möjliggöra tillståndsbaserat underhåll för godsvagnar genom att utveckla en intelligent vagn med hjälp av telematik och elektrifiering. Projektet har tre mål. Det första (1) är att ta fram en specifikation för ett intelligent fordon och utveckling av delsystem (VMS, CMS, vOBU, FTSMS). Projektet kommer också (2) att ta fram en specifikation för integration av telematik (WMS, CMS, wOBU, FTSMS) som är i enlighet med en ny vagnsdesign. Slutligen kommer projektet också (3) att ta fram en definition av lämpliga demonstrationsaktiviteter och testprov.
Arbete pågår där tillståndsbaserat underhåll av rullande materiel analyseras utifrån data som samlas in av infrastrukturägare. Arbetet har två utgångspunkter: Hur uppmätta värden kan styra underhållet och hur uppmätta värden kan användas för att kontrollera kvalitet och kalibrering av mätsystemen. Analys av hjultemperaturer för ett testtåg har utförts liksom analyser av mätdata från detektorer för samma testtåg.
I projektet agerar Luleå tekniska universitet som en länkad tredje part till Trafikverket. Uppgiften är att arbeta med tillståndsbaserat och prediktivt underhåll.
Sponsorer: EU, H2020, SHIFT2RAIL, Trafikverket
Forskare: Florian Thiery, Matti Rantatalo (PL), Johan Odelius
Längd: 2018-2023
Uppdaterad: