IN2SMART 2
Intelligent, innovativt och smart underhåll av tillgångar av IntegRated Technologies 2.
Målsättning
Huvudsyftet med WP14: Track maintenance decision support tool for a Swedish heavy haul railway line (TRV är lead) är att utveckla ett beslutsstödsverktyg för underhåll av järnvägsspår. Dessa mål kan delas in i följande delmål:
- Att samla in, mäta och detektera spårstatus och prekursorer för spårnedbrytning baserat på arbetet IN2SMART
- Att integrera prediktionsmodellen för beteendet vid spårnedbrytning för segment som utvecklats i IN2SMART med prediktionsmodeller med möjlighet att inkludera isolerade defekter
- Att implementera och anta det integrerade RAMS-, LCC- och riskramverket för att generera underhållsplaner för underhållsscheman, som tidigare utvecklats i IN2SMART
- Att definiera specifikationer och krav för en integrerad plattform för beslutsstöd för underhåll och att införliva riktlinjerna för den mänskliga faktorn som utvecklats i IN2SMART
Arbetspaketet är indelat i följande deluppgifter:
- Uppgift 14.1: Övervakning och inspektion av spårgeometri och prekursorer
- Uppgift 14.2: Diagnostik och prognostik
- Uppgift 14.3: System för beslutsstöd
- Uppgift 14.4: Utveckling av demonstrator
Projektets status och resultat
Beslutsstödsverktyget syftar till att använda datadrivna metoder för att utveckla en integrerad plattform för att stödja effektiv planering och schemaläggning av underhåll av spårgeometri. För att uppnå målet med beslutsstödsverktyget måste olika funktioner och processer implementeras i den integrerade plattformen för beslutsstöd för underhåll (IMDSP). De viktigaste delarna av beslutsstödsverktyget är (1) mätning och hantering av tillgångsdata, (2) analys av nuvarande och framtida spårgeometriska tillstånd, (3) underhållsplanering och schemaläggning, och slutligen (4) demonstration. Detta kommer att stödja processen för planering och schemaläggning av underhåll av spårgeometrin genom att ge en bild av spårgeometrins skick, underhållsbehoven och de tillgängliga scenarierna för planering och schemaläggning av underhåll. Figur 1 visar de grundläggande byggstenarna i beslutsstödsverktyget.
Deliverable D14.1 är det första utdatadokumentet från WP14. D14.1 beskriver specifikationer och krav för beslutsstödsverktyget, datainsamling och metoder för diagnos, prognos, planering och schemaläggning. Detta inkluderar indata, metoder och utdata för modellering av spårgeometrins nedbrytning samt planering och schemaläggning av underhållsaktiviteter. Dessutom får läsarna ta del av specifikationerna och egenskaperna för de data som kommer att användas vid utvecklingen av WP14. Det bör också nämnas att denna leverans är kopplad till T14.4 "Demonstrator development".
Det viktigaste resultatet av IMDSP är stampningsschemat. Demonstratorn kommer därför att ge en grafisk bild av det optimala stampningsschemat med relaterad information om KPI:erna. Detta kommer att visa användarna tid och plats för att utföra stampningsaktiviteter.
Forskare: Matti Rantatalo, Alireza Ahmadi, Ramin Karim, Adithya Thaduri, Iman Soleimanmeigouni, Johan Odelius, Praneeth Chandran, Elahe Talebiahooie, Mahdi Khosravi, Hamid Khajehei, Jaya Kumari
Sponsorer: EU, H2020, SHIFT2RAIL, Trafikverket
Varaktighet: 2019-2022
Uppdaterad: