N2RAIL
IN2RAIL kommer att bana väg för optimering av utformningen av centrala infrastrukturelement samt förbättra förvaltningen av järnvägssystemet genom att anta ett holistiskt synsätt.
Sponsorer: EU, H2020, SHIFT2RAIL, Trafikverket
Projektets löptid: 2015-2018
Forskare: Matti Rantatalo, Stephen Famurewa, Iman Arasteh Khuoy, Johan Odelius, Christer Stenström, Adithya Thaduri, Johan Odelius, Lennart Elfgren, Jonny Nilimaa, Björn Täljsten
Målsättning: Under de kommande 20-30 åren kommer efterfrågan på tillväxt inom transportsektorn att vara större än någonsin tidigare. De europeiska järnvägarna måste öka produktiviteten för att möta efterfrågan på tillväxt inom alla transportsätt för gods- och passagerartrafik med 80 % respektive 50 % fram till 2050. IN²RAIL kommer att bana väg för optimering av utformningen av centrala infrastrukturelement samt förbättra förvaltningen av järnvägssystemet genom att anta ett holistiskt synsätt.
IN2RAIL ska lägga grunden för ett motståndskraftigt, konsekvent, kostnadseffektivt europeiskt nätverk med hög kapacitet genom att leverera viktiga byggstenar som frigör den innovationspotential som finns i SHIFT²RAIL Innovation Programmes (IP) 2 och 3.
IN²RAIL kommer att göra framsteg mot att uppnå de övergripande SHIFT2RAIL-målen:
- Förbättra den befintliga kapaciteten för att tillgodose användarnas efterfrågan på det europeiska järnvägssystemet;
- Öka tillförlitligheten genom att leverera bättre och jämnare kvalitet på tjänsterna i det europeiska järnvägssystemet;
- minska livscykelkostnaden (LCC) och öka konkurrenskraften för det europeiska järnvägssystemet och den europeiska järnvägsleverantörsindustrin
WP2 - Smart infrastruktur - Innovativa S&C-lösningar: Förbättrad prestanda, säkerhet och minskad livscykel för S&C kommer att undersökas genom teknik som omfattar mekatronik, självinspektion/korrigering/justering, inbäddade sensorer och nya låsmekanismer. Den prestanda- och säkerhetskritiska S&C-tillgången och dess tillförlitlighet kommer att fokuseras. För närvarande står fel som är förknippade med S&C för cirka 25-30% av alla infrastrukturfel på europeiska järnvägar.
WP3 - Smart infrastruktur - innovativa spårlösningar: Snabba och effektiva reparationsmetoder för rälshuvud, optimerade ballastspårsystem, lösningar för att minska buller och vibrationer samt ett radikalt hybridspårsystem kommer att vara forskningsområden. Spårsystemet har betydande konsekvenser för säkerhet, effektivitet och kostnader för de europeiska järnvägarna. WP3 kommer att inrikta sig på viktiga aspekter för att leverera kostnadseffektiva lösningar.
WP4 - Smart infrastruktur - broar och tunnlar: Förbättrad kunskap om broars och tunnlars tillstånd och nedbrytningstakt krävs för att minska kostnaderna och förbättra prestandan. Bättre information och intelligens för att skapa förutsägbara funktioner. Utmaningen är att utveckla inspektions- och övervakningsmetoder som kan användas med minimala trafikstörningar.
WP6 - Smart infrastruktur - Underhållsstrategier och genomförande: Levererar ett konsekvent och holistiskt tillvägagångssätt för underhåll av tillgångar som förbättrar järnvägssystemets tillförlitlighet och minskar återkommande underhållskostnader. Forskningen kommer att fokusera på ett ramverk för underhåll av tillgångar, en dynamisk modell för underhåll av spårsystem samt tillstånds- och riskbaserad underhållsplanering.
Ett ramverk och en process för KPI-beslut som stödjer infrastrukturförvaltare och leverantörskedjan att definiera och utvärdera sina egna KPI:er har utvecklats. Processen demonstreras genom att koppla den till In2Smarts krav på tillgångsförvaltning och genom att genomföra två fallstudier på Trafikverkets underhållsregister. Fallstudierna omfattar KPI:er för tillgänglighet och riskmatriser.
WP9 Intelligent Mobility Management (I2M) - "Nowcasting" och prognoser: WP9 kommer att fokusera på design och utveckling av ett avancerat informationssystem för tillgångar med möjlighet till "nowcasting" och prognostisering av status för nätverkstillgångar med tillhörande sannolikheter. Detta kommer att göra det möjligt för TMS/dispatching-system att sömlöst få tillgång till heterogena datakällor.
Uppdaterad: