IN2TRACK3
Forskning om optimerad och framtida järnvägsinfrastruktur 3.
IN2TRACK3-projektet är en fortsättning på IN2TRACK och IN2TRACK2, som kommer att utveckla såväl fysiska som digitala teknik- och metoddemonstratorer för spår, växlar och korsningar samt bro- och tunneltillgångar. IN2TRACK3 kommer att bidra till att vidareutveckla och demonstrera lösningar från de två tidigare projekten samt minska livscykelkostnaderna och förbättra tillförlitligheten och punktligheten för morgondagens järnväg.
WP3: Interaktion mellan hjul och räls samt simuleringar och spårövervakning
Utvärdering av hjulmönstermått med dess gränser för tillförlitliga hjul-/rälssystem för att formulera riktlinjer som ökar tillgänglighetsprestandan. Undersökning av metoder för att förutsäga och mildra kurvskrik för kurvor med små radier och validera resultaten i verklig kontext. Utföra demonstration av systemprototyp i operativ miljö för detektering av rullkontaktutmattning (RCF), särskilt squats, med hjälp av sensorer, t.ex. accelerometrar i axellådor. Utföra fältdemonstration i samarbete med Trafikverket.
Test av sensorn Rail Eye: Sensorn har testats i verkliga miljöer men inte monterad på ett tåg. Liknande sensorer har monterats på vägfordon med gott resultat. Det finns en skillnad mellan väg- och järnvägsmiljö och det är därför som denna sensor måste testas monterad på ett tåg. Huvudsyftet med testet var att undersöka hur sensorsignalerna påverkades av rälsbussens rörelse, särskilt med fokus på mätning på rälsens kontaktband. I slutet av november genomfördes de första testerna av Rail ögonsensor monterad på en järnvägsvagn. Resultaten såg lovande ut, och när sensorn mätte på kontaktbandet på rälsen var signalerna starka, men när rälsbussen vände och sensorn fokuserade utanför kontaktbandet på den rostiga delen av rälsen sjönk sensorns signaler. Detta var väntat och utvecklingen av en uppgraderad sensor har påbörjats. För det andra var miljön nära rälsen inget problem för sensorn, även om det var vått och slaskigt så hanterade sensorn det bra. Om det här projektet lyckas skulle det möjliggöra en sensor som kan övervaka rälskontaminering och smörjning av rälsöverkant i realtid och producera kartor över det aktuella tillståndet.
WP5: Övervakning av broars hälsa
På grund av åldern på den befintliga järnvägsinfrastrukturen i världen är skador och försämring av järnvägsbroar ett stort socialt och ekonomiskt problem i många länder. Därför finns det ett starkt behov av att identifiera nya inspektions- och övervakningstekniker för infrastruktur. LTU (för TRV) kommer att leda arbetet, utföra markbaserad fotogrammetri för att skapa digitala modeller av broar, utveckla teknik för att identifiera och presentera förändringar över tid. Resultatet av projektet kommer att göra det möjligt för ägare av järnvägsinfrastruktur att inkludera denna teknik som en del av deras brohanteringssystem.
Sponsorer: EU, H2020, SHIFT2RAIL, Trafikverket
Forskare: Jaime Gonzalez, Johan Casselgren, Matti Rantatalo, Florian Thiery, Johan Odelius
Mål: Utveckla teknik för bättre bedömning och prestanda hos befintliga järnvägsstrukturer.
Varaktighet: 2021-2023
Uppdaterad: