Avancerade lösningar för att förbättra cybersäkerheten inom järnväg
Minimera risken för cyberhot och att kvantifiera dem. Huvudsyftet med den forskning som bedrivs är att minimera risken för cyberhot och att kvantifiera dem.
Projektens status och resultat
Järnvägsunderhåll som bygger på informations- och kommunikationsteknik (IKT) är i allmänhet beroende av internetinfrastruktur, vilket gör det sårbart för cyberhot. Dessa cyberhot kan ha negativ inverkan på järnvägsintressenter, t.ex. hot mot säkerheten, förlust av järnvägsdataintegritet och konfidentialitet, ryktesskada, monetär förlust, otillgänglig tjänst, förlust av tillförlitlighet etc. Därför finns det ett behov av att utveckla avancerade cybersäkerhetslösningar för järnvägen för att minimera risken för dessa cyberhot. I denna forskning används både kvalitativa och kvantitativa metoder för att samla in cybersäkerhetsdata. Att samla in cybersäkerhetsdata är verkligen en utmanande uppgift på grund av dess känslighet på grund av dess säkerhets- och säkerhetsfrågor.
I den aktuella forskningen har vi identifierat olika problem och utmaningar som järnvägsorganisationer kan ställas inför. Vi har också uppskattat mognadsnivåerna för cybersäkerhet hos järnvägsorganisationer och föreslagit ett ramverk för cybersäkerhet för järnvägar. Därefter har vi genomfört en systematisk granskning och beskrivit nya trender och tillvägagångssätt inom cybersäkerhet samt identifierat möjliga lösningar genom att söka efter litteratur, akademisk och industriell, för framtida riktningar (se figur 1). Dessutom har vi föreslagit en metod för hur man hanterar OT-säkerhet inom järnvägssignalering med hjälp av FMECA (Failure Mode, Effects and Criticality Analysis) och ISA/IEC 62443 säkerhetsriskbedömningsmetodik för att kvantifiera cyberhot.
Sponsor: Trafikverket
Forskare: Ravdeep Kour, Ramin Karim (PL)
Varaktighet: 2021-22
Uppdaterad: