Multi- och tvärvetenskaplig metod för att identifiera den verkliga kapaciteten hos betongbroar (TruBridges)
Förbättra hållbarheten genom att minska kostnaderna för att förstärka eller byta ut befintliga broar, genom att förbättra förutsägelserna om deras verkliga kapacitet och återstående livslängd.
Målsättning
Syftet med detta projekt är att förbättra hållbarheten genom att minska kostnaderna för att förstärka eller ersätta befintliga broar genom att förbättra förutsägelserna av deras verkliga kapacitet och återstående livslängd. Målet är att utveckla ett tvärvetenskapligt förfarande för att utvärdera broars kapacitet med hjälp av tillförlitlighets- och sannolikhetsbaserade bedömningar som omfattar icke-linjär finita elementmodellering, verkliga och nedskalade modelltester samt data från strukturell hälsoövervakning.
Projektstatus och resultat
En genomgång av den databas över befintliga järnvägsbroar som Trafikverket administrerar har genomförts. Denna analys visade att cirka 20% av det svenska brobeståndet utgörs av trågbroar av armerad betong. Baserat på denna information utformades en omfattande experimentell kampanj som omfattade två trågbroar i verklig skala för att studera dessa broars beteende under olika belastningsförhållanden (brottgränstillstånd, bruksgränstillstånd, utmattning och dynamiskt beteende) och utvärdera deras faktiska kapacitet. Preliminära finita elementmodeller utvecklades i syfte att få en första förutsägelse av den förväntade kapaciteten. De två broarna har redan gjutits.
Sponsor: LKAB, Trafikverket
Forskare: Gabriel Sas (PL), Jaime Gonzalez-Libreros
Varaktighet: 2021-2022
Uppdaterad: