Projekt
Pågående projekt
-
Tillståndsbaserat underhåll med hjälp av övervakningssystem vid vägkanten
Maximera användningen av nuvarande system för övervakning av vägkanten för CBM-relaterade frågor.
-
Tillståndsgrundat underhåll med användning av övervakningssystem vid banan
Maximera användningen av befintliga övervakningssystem vid banan för frågor relaterade till tillståndsgrundat underhåll (CBM).
-
Railway Digital Twin (AI Factory)
Utveckla och demonstrera ett koncept och en plattform för möjliggörande av Digital Twin inom järnvägen.
-
Snötunnlar mellan Björkliden och Riksgränsen
Bedömning av kapacitet och planer för strukturhälsomonitorering.
-
Förstudie – Gränssnitt mellan människa och AI, AR, VR, UX
Undersökning av användningen av wearables för underhållssamarbete och inspektioner. Kan träning av hjärnan minska risken för att äldre faller? Det vill forskare i fysioterapi vid Luleå tekniska universitet ta reda på. I rörelselabbet undersöks både kognitiv förmåga och balans hos äldre, samt hur des...
-
AI Factory MetaAnalyser®
En plattform och verktyg för autonoma molnbaserade analyser med användning av AI och kognitiva tjänster.
Avslutade projekt
-
Säker och motståndskraftig data- och modelldelning inom järnvägen
Projektet syftar till att utveckla, integrera och demonstrera en öppen och säker lösning för data- o...
-
Färdplan för Life-utbyggnad av järnvägssystemet
En färdplan som innehåller ett förslag till ett dynamiskt ramverk som beskriver livstidsförlängning ...
-
Multi- och tvärvetenskaplig metod för att identifiera den verkliga kapaciteten hos betongbroar (TruBridges)
Förbättra hållbarheten genom att minska kostnaderna för att förstärka eller byta ut befintliga broar...
-
Lidarbaserad databehandling för kontaktledningar
AI-fabrik: Övervakning och åtkomst av tillgångars skick med hjälp av AI och punktmolnsdata.
-
eMaintenance-lösning för förbättrad tillgångshantering inom järnväg - med hjälp av industriell AI
Projektet syftar till att effektivisera och optimera kapitalförvaltning och järnvägsunderhåll, med f...
-
Autonomt underhåll av infrastruktur, rullande materiel och gränssnitt
Algoritmer för att upptäcka och kvantifiera defekter i en S&C med hjälp av mätdata på plats.
-
Ett fysikaliskt baserat ramverk för att förutse nedbrytning av ballast
Föreslår ett fysikaliskt baserat ramverk för att förutsäga nedbrytning av ballast.
-
AI-fabrik för järnväg (AIF/R)
AIF/R:s mål är att skapa värde för sina intressenter genom att etablera en pålitlig och motståndskra...
-
Avancerade lösningar för att förbättra cybersäkerheten inom järnväg
Minimera risken för cyberhot och att kvantifiera dem. Huvudsyftet med den forskning som bedrivs är a...
-
Anpassning av järnvägsinfrastruktur i städer till klimatförändringar (AdaptUrbanRail)
Utveckling av en lösning som integrerar järnvägsinfrastrukturens egenskaper i städer med modeller fö...
-
Automatisk detektering av järnvägsinfästningar och spårdefekter
Automatisera inspektionen av rälsfästen, defekta isoleringsskarvar och andra rälsdefekter med hjälp ...
-
Bayesiansk tillförlitlighetsmodellering för järnvägsinfrastruktur
Detta nya kontextdrivna Bayesianska underhållsscenario kommer att främja hållbar och kostnadseffekti...
-
Tillståndsbaserat underhåll av järnvägsinfrastruktur med hjälp av Internet of Things-loggare
Utveckling och fälttest av IoT-dataloggare för tillståndsbaserat underhåll av järnvägsinfrastruktur.
-
Tillståndsövervakning, prognostisering och förvaltning av järnvägsspår
Syftet med projektet är att utveckla en metod för förebyggande underhåll för tunnelbane- och pendelt...
-
Databehandlingsmetod baserad på genetisk algoritm för att säkerställa underhåll
Prognostisering av underhållskostnader för elfläktar som ägs av Trafikverket utförs med hjälp av gen...
-
Utveckling och implementering av RAMS- och LCC-modeller för järnvägsspårsystem
Tillämpningen av RAMS-analys (Reliability, Availability, Maintainability and Safety) för järnvägsinf...
-
Utveckling av en demonstrator för eMaintenance för järnväg
Att samla in nödvändig data från forskningsstationen på Västra stambanan och Malmbanan, utveckla, ju...
-
Effektivt utförande av underhåll med insatser från den mänskliga faktorn
Att ta fram riktlinjer för god underhållspraxis som är lätta att implementera med hjälp av mänskliga...
-
Effekter av friktionsmodifierande medel för rälsöverkant på friktion, slitage och sprickor i järnvägsräls
Målet med den forskning som genomförts inom ramen för detta projekt har varit att undersöka effekten...
-
Förbättrad tillståndsbedömning genom statistisk analys
Avancerad statistisk analys av data och signaler som samlas in via sensorer och styrsystem inom järn...
-
eMaintenance-lösningar för effektivt beslutsfattande inom underhåll
-
Förbättrad tillgänglighet och lägre livscykelkostnad för spårväxlar
-
Förbättring av järnvägsinfrastrukturens kapacitet genom effektivt underhåll
-
Human Factors Approach för att minska reparationstiden i järnvägsunderhållsverkstaden
-
Friction förvaltning
-
Nytt underhållssystem (dynamiskt underhållssystem)
-
Intelligent feldetektering i järnvägens strömförsörjningssystem
-
Tågbaserat differentiellt virvelströmssensorsystem för detektering av fästanordningar på järnväg
Utveckling av ett tågbaserat system för övervakning av spårfel och spårkomponenter genom avvikelsede...
-
Harmonisering av definitioner för förvaltning av tillgångar och kvalitetssäkring av data inom järnvägstransport
Projektet syftar till att harmonisera svensk-engelska definitioner av asset management och att bedöm...
-
Aspekter på förbättrad punktlighet: från data till beslut inom järnvägsunderhåll
Syftet med den forskning som presenteras i denna avhandling är att utforska och beskriva information...
-
Anomalidetektering med hjälp av stödvektormaskiner på kontaktledning
Support Vector Regression (SVR) används för att modellera beroendet mellan vertikal acceleration och...
-
En förstudie om friktionshantering i gränssnittet mellan hjul och räls
Viktiga frågor att ta ställning till är t.ex. det optimala friktionsvärdet vid låga temperaturer, ap...