Förstudie – Gränssnitt mellan människa och AI, AR, VR, UX
Undersökning av användningen av wearables för underhållssamarbete och inspektioner. Kan träning av hjärnan minska risken för att äldre faller? Det vill forskare i fysioterapi vid Luleå tekniska universitet ta reda på. I rörelselabbet undersöks både kognitiv förmåga och balans hos äldre, samt hur dessa kan påverkas genom träningsprogram.
Målsättning
Huvudsyftet med forskningen är att undersöka användningen av wearables för underhållssamarbete och inspektioner.
Projektstatus and resultat
För att ytterligare stärka forskning och innovation inom ”AI Factory” avser vi att genomföra en förstudie med fokus på Human-AI-Interaction (HAI). Projektet fokuserar specifikt på användning av wearables, t.ex. jacka, glasögon, hjälm, klockor etc. för underhållssamarbete och inspektioner och för att förbättra användarupplevelsen (UX).
Designprocessen för användarupplevelsen (UX) syftar till att skapa relevans, kontextmedvetenhet och meningsfullhet för slutanvändaren. I järnvägssammanhang tror man att tillämpning av en människocentrerad modell i utvecklingen av AI-baserade artefakter kommer att förbättra lösningens användbarhet, vilket kommer att ha en positiv inverkan på beslutsprocesserna. I det här projektet har tillämpbarheten av sådana avancerade tekniker, dvs. Virtual Reality (VR), Mixed Reality (MR) och AI, granskats för förvaltningen av järnvägstillgångar.
För att genomföra detta forskningsarbete har en litteraturgenomgång genomförts avseende tillgänglig VR/AR/MR-teknik och dess tillämpningar inom järnvägen. Det har visat sig att dessa tekniker är tillgängliga, men inte tillämpas i förvaltningen av järnvägstillgångar. Syftet med detta projekt är därför att tillhandahålla Human-AI-Interaction (HAI) och förbättra UX för att förbättra förvaltningen av järnvägstillgångar med hjälp av artificiell intelligens (AI), VR- och MR-teknik. Den praktiska tillämpningen av resultaten från detta projekt kommer att bidra till ökad effektivitet och ändamålsenlighet i drift- och underhållsprocesserna inom järnvägen.
Sponsor: Trafikverket
Forskare: Ramin Karim (PL), Ravdeep Kour, Manish Kumar, Robin Karim and Phillip Tretten
Uppdaterad: