Aspekter på förbättrad punktlighet: från data till beslut inom järnvägsunderhåll
Syftet med den forskning som presenteras i denna avhandling är att utforska och beskriva information och krav relaterade till järnvägens punktlighet för att stödja systematiska förbättringar. Fokus ligger på förseningsorsaker relaterade till infrastrukturunderhåll.
Sponsor: Banverket
Forskare: Birre Nyström
Tidsperiod: 2005-2008
Den ökande efterfrågan på transporter och hållbarhet gör järnvägen attraktiv. Den pågående avregleringen av de statligt ägda järnvägarna innebär att många nya organisationer träder in i järnvägssektorn. Att minska förseningarna i järnvägstrafiken blir därför allt viktigare för många intressenter, inklusive passagerare, godskunder, tågoperatörer, infrastrukturförvaltare och samhället i stort. Därför är det viktigt att studera punktlighet och hur den kan förbättras. Syftet med den forskning som presenteras i denna avhandling är att utforska och beskriva information och krav relaterade till järnvägens punktlighet för att stödja systematiska förbättringar. Fokus ligger på förseningsorsaker relaterade till infrastrukturunderhåll. För att uppfylla det angivna syftet har punktlighetskrav, tillgänglighetskoncept, fel- och förseningsdata samt underhållsbeslut studerats med hjälp av teoretiska och empiriska ansatser. Data har samlats in genom intervjuer, dokumentstudier, arkivanalys, observationer och experiment. Det har visat sig att krav på punktlighet och prestanda för närvarande uttrycks på många olika sätt, som knappast är jämförbara. Därför är det svårt att jämföra punktlighetsdata från olika järnvägar. Detta kompliceras ytterligare av det faktum att förseningsattributionen utförs på ett inkonsekvent sätt. Det har också konstaterats att det saknas uppgifter om tågtrafik och infrastruktur, till exempel orsaker till förseningar. Även om konsekvensen när det gäller rangordningen av beslutskriterierna är ganska hög, är konsekvensen av underhållsbesluten ganska låg. Dessutom finns det många samverkande orsaker som påverkar punktligheten, bland annat infrastruktur, tidtabell, rullande materiel, väder och personal. Det har också visat sig att även om bristande punktlighet kan förklaras av att vissa delar av järnvägssystemet inte är tillgängliga, så är begreppet tillgänglighet inte väletablerat och vedertaget inom järnvägssektorn. Baserat på forskningsresultaten föreslås att punktlighet ska behandlas som i vilken utsträckning en händelse äger rum enligt överenskommelse, till exempel överenskommelsen mellan en passagerare och ett tågbolag om att ett tåg ska anlända vid en viss tidpunkt. Ett antal tillgänglighetsåtgärder för järnvägen föreslås också, delvis baserade på analogier med kraftindustrin. Vidare föreslås utvecklade och tillämpade metoder, baserade på vinjetter och AHP (Analytic Hierarchy Process), för att stödja punktlighetsförbättringar. Sammanfattningsvis är det, baserat på resultaten av denna forskning, möjligt att förbättra datainsamling och registrering, välja lämpliga indikatorer och öka medvetenheten om de grunder på vilka beslut fattas, vilket alla bidrar till förbättrad punktlighet.
Uppdaterad: