Effekter av friktionsmodifierande medel för rälsöverkant på friktion, slitage och sprickor i järnvägsräls
Målet med den forskning som genomförts inom ramen för detta projekt har varit att undersöka effekten av en friktionsmodifierare på slitaget, RCF och friktionen hos räls samt att beräkna livscykelkostnaden för ett TOR-FM-system.
Målsättning
Leverera ny kunskap till Trafikverket och LKAB, så att de kan dra slutsatser om och hur implementeringen av Top of Rail-smörjsystemet kommer att leda till nettobesparingar och andra möjliga fördelar för järnväg
respektive hjul.
Projektstatus och resultat
Naturligtvis vill Trafikverket förlänga livslängden på rälsen så mycket som möjligt. Ett sätt att göra detta är att smörja rälsens ovansida med friktionsmodifierare (TOR-FM). En friktionsmodifierare är ett slags smörjmedel som enligt leverantören ska se till att friktionen inte blir för låg (vilket kan orsaka oacceptabla bromssträckor) och samtidigt minska både sprickor och slitage. Leverantören hävdar också att det inte behövs så mycket TOR och att transportsträckan är tillräckligt lång ur ekonomisk synvinkel. Erfarenheterna från andra platser i världen där TOR-FM används skiljer sig dock mycket åt, vilket var motivationen för det aktuella projektet.
Således formulerades det övergripande målet att leverera ny kunskap till Trafikverket och LKAB, så att de kan dra slutsatsen om och hur implementeringen av Top of Rail-smörjsystemet kommer att leda till nettobesparingar och andra möjliga fördelar för räls respektive hjul. För att lösa detta mål genomfördes ett omfattande fälttest samt teoretiska simuleringar i GENSYS-programvaran och friktions- och slittest i CBM Lab. De viktigaste resultaten är att potentialen för TOR-FM att minska både slitage och sprickor är betydande, men TOR-utrustning för vägkanten rekommenderas inte eftersom de totala kostnaderna för underhåll av denna utrustning kommer att bli för höga. Mobil TOR-FM-utrustning på lokomotiv verkar vara en mycket bättre lösning ur LCC-synpunkt. Prestandan hos olika typer av TOR-FM visar också stora variationer, till exempel för kort bärighet eller ojämna friktionsegenskaper. De viktigaste slutsatserna är följande:
- TOR-utrustning vid vägkanten rekommenderas inte
- TOR-FM visar en imponerande potential för att minska både slitage och sprickor på räls
- Mobil TOR-FM-utrustning på lok bör undersökas vidare och ett slags Win-Win-avtal mellan Trafikverket och operatörerna bör diskuteras
- Var noga med att använda rätt typ av TOR-FM
Uppdaterad: